رواية ظلمت لكونها انثي الفصل الثاني والثلاثون 32 بقلم عفاف شريف

رواية ظلمت لكونها انثي الفصل الثاني والثلاثون 32 بقلم عفاف شريف 

………………………………….

تصنم يحيى محله

بعينين متسعه مصدومه

يحاول أن يستوعب ما قالته هبه للتو

ماذا قالت

فتح فمه وهو ينطق ببطئ شديد :إيه

صرخت به بوجهه محمر وعيون دامعه: بولد

بولد

بولد يا يحيى

خرجت امها مسرعه من غرفتها علي صوت صراخها العالي وهي تشهق وتردد:إيه

في إيه بتصرخي ليه

هبه بصراخ وجنون وألم : انتو لسه هتتفجائوا

بولد يا عالم

هموت

مش قادرة

الحقوني

تصنمت امها للحظه قبل ان تنظر ليحيى وهي تقول بسرعه: هجيب الشنطه

اومأ لها وهو يقف بوجه متعرق واحمر من شده التوتر يفرك يداه

يهز ساقه بعصبيه ورعب

رعب من مظهر هبه المتألم

عادت امها وهي تقول برعب:فين الشنطه يا هبه

مش في الاوضه

هبه بتعب:ودوني المستشفي ضهري هيموتني

حاسه إن في حاجه هتقع مني

يحيى برعب: البيبي هيقع

هيقع يا طنط

ولاء بخوف: اوعي

اوعي تولدي هنا

انا لسه مجبتش الشنطه

والعيال

العيال هنعمل فيهم ايه

ازاي تولدي دلوقتي

انتي لسه ف السابع

مش معاد الولاده

اكد يحيى برعب اكبر :ايوه صح

انتي لسه في السابع

وعند هذا الحد

صرخت هبه بجنون وهي تمسك بطنها :بس بس

بس

واكملت بانفاس ثائره ومتعبه: بس

اسكتوا

حالا قبل ما اقتل حد فيكم

الشنطه في دولابي هاتيها بسرعه يا ماما

وأشارت ل يحيى :اتصل بأسماء بسرعه عشان الولاد

واكملت وهي تري امها عادت بالحقيبه

حد هيقعد مع الولاد

وحد هيجي معايا حالا

نظرت ولاء ليحيى ويحيى لولاء ليقولا في نفس اللحظه: انا هروح

صرخت بألم وتعب وعصبيه :واقسم بالله

واقسم بالله لو ما خلصتوا

لازحف لحد ما اخرج من العماره واركب تاكسي واروح المستشفي

اولد لوحدي

انجزو انتو بتعملوا ايه

اومئت ولاء بسرعه وهي تري ابنتها علي وشك الولاده حقا

لتردف بهلع وهي تعطي يحيى الحقيبه:خلاص يا يحيى خدها انتي

بسرعه وانا هحصلكم

اؤمي لها سريعا

وهو يقول: هتعرفي تمشي لحد العربيه هي قدام العماره

هبه ببكاء وشهقات متعبه وهي تمسك بطنها: مش قادرة مش قادرة

جسمي كله سايب

اغمض يحيى عيناه برعب حقيقي

وهو يشعر انه سيغشي عليه بأي لحظه

لكنه اقترب منها سريعا يحملها برعب

مسرعا بها نحو سيارته

وهو يردد بخوف:يا رب احفظهم

احفظهم ليا

……………………………….

#ظلمت_لكونها_انثي

#عفاف_شريف

……………………………….

وصل بها الي المستشفي وهي تصرخ وتبكي

وخلال دقائق تم نقلها الي السرير النقال

لتدخل غرفه الولاده

لكنها اوقفتهم صارخه تنطق اسمه

اقترب منها سريعا وهو يقول :انا هنا

انا هنا

بكت بقوه وهي تقول بألم وعيون مترجيه:لو حصلي حاجه بنتي وعيالي امانه في رقبتك يا يحيى

اوعي تخلي ابوهم يقربلهم

عيالي امانه في رقبتك يا يحيى

قالتها بدموع

لياخذوها بعدها من امامه سريعا

لتختفي داخل غرفه الولاده

وظل هو يقف امام الغرفه يبتلع ريقه برعب وخوف وهو يستمع الي صوت صراخها

اخذوها قبل ان يطمئنها ويخبرها

انه هنا

وانها لن تتركه

بل ستخرج بالف خير

وستربي الصغيره

اخذوها قبل ان يخبرها

أنه

أنه يحبها

………………………………

#ظلمت_لكونها_انثي

#عفاف_شريف

………………………………

في غرفه الولاده

كانت هبه تصرخ وتبكي وهي تتمسك بذراع السرير الخاص بها بألم

وأمامها الطبيبه تحاول تشجيعها لكي تمر الولاده بسلام

هبه بألم شديد:مش قادرة هموت

واكملت ببكاء :مش قادرة

الطبيبه بهدوء:هانت خلاص

الراس بانت

كمان يا مدام هبه

كمان شويه بس

شويه وهترتاحي خالص

عافري عشان بنتك

يلا عشان تخديها في حضنك

مش نفسك تخديها في حضنك

شدي حيلك يلا

عشان خاطرها

اغمضت هبه عيناها بألم مميت

وهي تصرخ وتدفع بكل قوتها وطاقتها

تدفع بعدد تلك المرات التي تألمت بها

بعدد المرات التي حاربت بها

بقدر حبها لتلك الصغيره

دفعت وهي تصرخ بقوه

فقط لتخرج صغيرتها للحياه

خفت صوتها فجأه

وترنحت علي الفراش بتعب

لينطلق حينها صرخه اخرى

صرخه من نوع اخر

صرخه حياه وروح جديده خرجت من داخلها

صرخه مميزه تعلن عن وصول محاربتها للحياه

……………………………………

#ظلمت_لكونها_انثي

#عفاف_شريف

…………………………………..

امام غرفه العمليات

لم يستطيع ان يظل يقف هكذا وهو يستمتع الى صراخها المتألم

تلك الأفكار تخترق قلبه

صوتها توصيه على صغارها

اغمض عيناه وتلك الدمعه تهبط بألم

وهو يردد:يا رب

تحرك الى احد الممرضات

يتحدث معها و بعد رجاء طويل

ان يصلي امام الغرفه

واشفقت عليه وهي تري ملامحه المرتعبه

احضرت له مصلاه مع انها قد تتأذى

لكنها لم تستطيع

وضع المصلاه

ووقف بين يدي الله

يصلي ويدعو من كل قلبه

ان يحفظها والصغيره

ادى التشاهد وقبل ان ينهي الصلاه

توقف صراخ هبه

وحل محله صراخ اخر

صراخ الصغيره

اتسعت عيناه

واسرع يسجد

حامدا

يشكر الله من كل قلبه

فقد جُبر قلبه

………………………………

#ظلمت_لكونها_انثي

#عفاف_شريف_فله

……………………………….

اغمضت هبه عيناها براحه بعد كل تلك الآلم

وهي تستمع الى صراخ الصغيره

وكم احبته

وانتظرت سماعه

فتحت عيناها الدامعه بفرحه وسعاده

وهي تري الصغيره توضع علي صدرها برفق

بكت بقوه وهي تراها للمره الاولى

تضمها الى صدرها

وكم كانت صغيره جميله

قربتها منها اكثر

تقبلها وتبكي من كل قلبها

تبكي وهي ترى تلك المعجزه

اخيرا بين يديها

معجزه اتت لتنير حياتها

بعد كل هذا الظلام

اخيراً أتت

ضمتها اكثر ولسانها لم يتوقف عن تكرار:الحمد لله الحمد لله

………………………………….

#ظلمت_لكونها_انثي

#عفاف_شريف_فله

………………………………….

كان يقف بشوق ولهفه منتظرا ان يطمئنه احد عن هبه و الصغيره

واخيرا فتح الباب

وظهرت من خلفه الممرضه اندفع نحوها يتسائل سريعا:هبه

هبه عمله إيه

ابتسمت الممرضه وهي تقول:الحمد لله بخير

اطمن الدكتوره هتخرج تطمنك

اومأ لها وهو يكمل بلهفه: والبيبي

وكانت الاجابه خروجها مع ممرضه اخري

اندفع نحوها وهي يراقبها بعيون متسعه محبه ويردد:انتو واخدينها علي فين

الممرضه بهدوء:على الحضانه

هي اتولدت بدري عن معادها ولازم تفضل ف الحضانه

يحيى بخوف:يعني هتبقي بخير

الممرضه: بإذن الله

دلوقتي دكتور الاطفال هيفحصها

اومأ لها وهو يتبعها بسرعه

بعد أن اطمئن علي هبه

وبداخله مشاعر جديده تنمو نحو تلك الصغيره

مشاعر خوف وحب ولهفه للقرب

………………………………

#ظلمت_لكونها_انثي

#عفاف_شريف_فله

………………………………..

وقف امام غرفه الحضانه

ينظر نحو الصغيره الغافيه

كانت جميله كأمها تمام

رقيقه وهادئه

وذات خصلات ناعمه قليله

تمني ان تفتح عيناها

ان يراهم

يتوق ان يضمها

كما تمني طوال فتره حملها

هي ابنته

ابنه احبها قبل ان يراها

ابنه تاق لموعد وصولها

لتأتي قبل موعدها

وتسعد قلبه

رفع يده يضعها علي الزجاج

متمنيه من كل قلبه

ان تصبح بخير وتنير حياه امها

فهي تستحق كل السعاده والخير

……………………………..

#ظلمت_لكونها_انثي

#عفاف_شريف_فله

……………………………..

نقلت هبه لغرفتها

لتنضم لها اسماء وولاء بعد أن اتى بهم شريف

ولاء بسعاده وهي تحتضنها: مبارك ما جالك يا حبيبتي الف الف مليون مبروك

ابتسمت لها هبه بتعب

لتصرخ اسماء بحماس:انا فرحانه اوي

مبروك يا حبيبتي

ضحكت هبه وتقول: يبارك فيكي يا حبيبتي

واكملت بلهفه :عايزه اشوفها

ولاء بهدوء:معلش يا حبيبتي

بس انتي عارفه اتولدت بدري

يحيى كمان شويه يجي يطمنا

اومأت لها بحزن

قبل ان تستمع الى صوت الباب

احكمت علي راسها الحجاب

وهي تري يحيى وخلفه شريف يدلفو للغرفه

يحيى بإبتسامه: حمدله علي سلامتك

هبه بهدوء:الله يسلمك

هي فين

يحيى بهدوء:الممرضه هتجيب كرسي عشان تروحي تشوفيها وهناك الدكتور هيشرحلنا الوضع

اومأت له وهي تجلس على الكرسي

لياخذها امام الحضانه

ساعدتها امها علي الوقوف

وهي تري الصغيره

تلمست الزجاج بعجز

ابنتها ولا تسطتيع ان تضمها الى صدرها

انزلقت من عيناها دمعه وهي تتطلع اليها بحزن

لكنها اعتدلت وهي تري الطبيبه

لتتسائل بخوف:هي كويسه

هتفضل قد ايه هنا

الطبيبه بهدوء :الحمد لله هي كويسه

بس هتفضل ف الحضانه لحد ما وضعها

يستقر

الفتره دي هي مش هتتغذى طبيعي

لانها اتولدت قبل الاسبوع ال ٣٢

وإن شاء الله مجرد ما الوضع يستقر هيكون الرضاعه الطبيعيه ممكنه

واكملت بتأكيد: لازم تكوني قويه

هي هتستمد القوه منك

اومأت لها بهدوء

وعادت تنظر حيث صغيرتها

ستتحمل مهما كلف الامر

ستحارب لاجل صغيرتها

……………………………..

#ظلمت_لكونها_انثي

#عفاف_شريف_فله

……………………………..

في قسم الشرطه

وقف محمد امام غرفه الضابط

ينظر ارضاً يشعر انه ازداد فوق عمره عمر

ككهل لا يستطيع الحركه

يشعر ان روحه تُسحب منه

لا يعلم ما حدث

بين لحظه واخري

اتت الشرطه والاسعاف

واخذت شيماء سريعا للمشفي

واتوا به الي قسم الشرطه

ومن وقتها وهو كالمجنون

لا يعلم

اماتت

قتلها

سيسجن

سيعدم

انتفض علي يد احدهم يدخله غرفه الضابط

وقف امامه ينتفض برعب

والاخر يسأله ما حدث

كاد ان يرد

ان يبرر

لكن اطبق علي فمه بقوه وهو يفكر

اذا تكلم سيُفضح

سيُفضح أن زوجته خانته

أنه ليس برجل

سيُفضح إن افصح عن السبب

السجن اهون عليه من ان يُفضح هكذا

لذا نظر ارضاً وصمت

الضابط بهدوء:سكوتك بيضعف موقفك

لازم تتكلم

لكنه آثر الصمت

ليتنهد الضابط

ويقول:يُحبس يومان علي ذمه التحقيق

ويظل هو ينظر حوله بروح مرعوبه

الى اين وصل

الى اين قادته افعاله

الى اين ؟!

……………………………

#ظلمت_لكونها_انثي

#عفاف_شريف_فله

…………………………….

في المشفي

امام غرفه شيماء

تحدث الضابط مع الطبيبه لمعرفه وضع المريضه

وضع شيماء لم يكن بالخطير

الطبيب بهدوء: احنا لحقناها في الوقت المناسب

هي اتصابت بارتجاج في المخ

لكن الحمد لله الوضع مستقر

ومفيش ضرر كبير

لكنها وللاسف فقدت الجنين

هنحطها تحت المراقبه ٢٤ ساعه

وبعدين حضرتك تقدر تستجوبها

اؤمي له الضابط بهدوء

متتظرا مرور ٢٤ ساعه طالما لا يريد الزوج الكلام

فحتما ستتحدث الزوجه

وستكون حل تلك القضيه

…………………………………..

#ظلمت_لكونها_انثي

#عفاف_شريف_فله

……………………………………

في منزل احمد

عاد من عمله مبكرا اليوم

يشعر انه ليس بخير

دلف للشقه بهدوء

نظر حوله يبحث عن سحر

وكالعاده يعلم اين

قادته قدماه نحو المطبخ

ليجدها تاكل

ضحك احمد بقوه

لتنتفض الاخري بخضه وهي تقول:بسم الله الرحمن الرحيم

احمد ايه الي جابك بدري

احمد بضحك:جيت اقفشك

بتاكلي ايه

ضحكت سحر وهي تقترب منه تقبله وهي تقول:بلح بالسمنه البلدي

هز راسه بصدمه وهو يقول:بس ده تقيل اوي

اكدت نافيه:لا لا ده تحفه

تعالي دوق

بس دوق بس انا مش عامله كتير

نظر لها تاره وللطبق الممتلئ تاره

وهو يقول :مش عامله كثير

انتي مش شايفه حجم الطبق

شهقت سحر وهي تقول:صلي علي النبي

انت ناسي احنا ثلاثه

ضحك احمد وهو يقترب منه يتحسس بطنها بحب وهو يقول:كده انتو عشره

الي يشوفك دلوقتي ميشوفكيش ف اول الحمل وانا بتحايل عليكي علشان تاكلي

دلوقتي ما شاء الله تبارك الله

سحر بتهديد :ايه

تراجع احمد قليلا وهو يقول بإبتسامه :لا ولا حاجه

كملي يا حبيبتي

سحر بسعاده:جدع

بس مقولتليش بردو جيت بدري ليه

احمد بارهاق:مرهق اوي هنام

لما تجهزي الغدا صحيني

اومئت له وهو تكمل طعامها بهدوء

غافله عن هاتف زوجها الصامت الذي لم يتوقف

عن الرنين منذ وصل

……………………………..

#ظلمت_لكونها_انثي

#عفاف_شريف_فله

………………………………

في منزل فيروزة

انتهت من تحضير الطعام

ودلفت لغرفتها تستعد فلم يتبقي كثير ويأتي عبد الرحمن

نصف ساعه

وانتهت

ودلفت للشرفه تجلس بها كالعاده

اصبح مكانها المفضل

مع عبد الرحمن او وحدها

ملجئها ف كل وقت

تطلعت للسماء

وهي تفكر بخوف

يؤرقها انها لم تحمل بعد

اصبح الأمر موتر

مر شهران ولم يحدث حمل

هي ليست ناقمه لا والله

هي فقط مشتاقه

مشتاقه ان تحمل صغير منه

ان تقر عينيه وتسعد قلبه

ان تكتمل تلك العائله الصغيره

تعلم انه لم يحن الموعد بعد

وهي راضيه متقبله

حامده وشاكره

يكفي انه بجانبها

بالمره قبل الحلوه

يضمها الى صدرة ليلا نهار

لم يمل ولن يمل

كانت هي راحته

وكان هو مسكنها الدافي

انتفضت وهي تشعر به يضمها

ويهمس في اذنها: للدرجه دي سرحانه

لا كده اغير

اعتدلت في جلستها ووقفت تقابله وهي تقول:حمدلله علي السلامه

ضمها الى صدرة وهو يقول:الله يسلمك

ابتسمت له وهي تدلف به للداخل

وهي تقول:روح غير

عقبال ما اوضب السفره

اومأ لها لكن منعها وهو يخرج من خلف ضهره

حقيبه صغيره

يعطيها اياها

فيروزة بتسغراب:ايه ده

عبد الرحمن بهدوء:افتحيها

فعلت كما طلب منها

لتبتسم بسعاده وهي تخرج منه الشوكولاه والحلوى المفضله لديها

اندفعت تحتضنه وهي تردد بحب :شكرا يا حبيبي

ربنا يخليك ليا

ضمها الي صدره بقوه

وهو يقول بنبره لطالما إختُصت به:ويخليكي ليا يا فيروزة

بحبك

…………………………..

#ظلمت_لكونها_انثي

#عفاف_شريف_فله

……………………………

في منزل احمد

اجتمع الجميع علي طاوله الغداء

احمد بهدوء: تسلم ايدك يا سحر

سحر بإبتسامه:مش انا الي عملت الاكل

ربنا يباركلها حنان

ليرد احمد: تسلم ايدك يا حنان الاكل روعه

ابتسمت حنان وهي تقول: بالف هنا

وأكملت وهي تضع الطعام امام سحر

كلي انتي شايله روحين

اومأت لها سحر بضحك وهي تقول

افضلي زغطي فيا

بقيت شبهه البطريق

ضحك احمد والصغار

لتلفتت له سحر وعيونها تطلق شرار وهي تقول: وقعت في شر اعمالك

اتسعت عيني احمد وهو يقول: ايه

انا عملت ايه

سحر بشر وهي ترفع حاجبها: انت ضحكت

يعني انا شبه البطريق

ابتلع ريقه وهو يقول: لا طبعا مين قال

انتي الي قلتي

وثم ما كلهم ضحكوا هي جت عليا

واكمل بتوجس :انا ليه حاسس اني دخلت الخناقه خلاص

استهدي بالله يا سحر يا حبيبتي

منها لله هرمونات الحمل

واكمل بسرعه: عارفه انا جبت ايه

سحر بلا مباله:ايه

احمد :صنيه بسبوسه

سحر بفرحه :بجد

احمد بتأكيد:ايوه شويه والمحل يبعتها

اومأت له

وعادت تكمل طعامها

اغمض احمد عيناه بقلق

متمنيا من كل قلبه ان يجد محل حلو في هذا الوقت

فقد تطرده سحر ان علمت بكذبه

………………………………..

#ظلمت_لكونها_انثي

#عفاف_شريف_فله

…………………………………

اجتمعوا لمشاهده احد الافلام كالعاده

واتت حنان بصحن الفشار للصغار

وقبل ان يبدأ الفيلم

وقف احمد يبحث عن هاتفه

الى ان وجده

احمد بإستغراب:ثلاثين مكالمه

في ايه

سحر بقلق :بسم الله الرحمن الرحيم

مين

احمد بقلق :ده رقم محمد

انقبض قلب حنان وسحر

وهم يستعدوا للمصيبه الجديده

احمد بسرعه:الو

ايوه انا اخوه

واكمل بصدمه:ايه

طيب طيب انا جاي

هاجي علطول

واغلق الهاتف

سحر برعب:في ايه يا احمد

وقعت قلبي

جلس احمد علي المقعد وهو يردف بتعب:احمد ضرب مراته وسقطت

وهو دلوقتي محجوز في القسم

شهقت حنان وسحر برعب

فمحمد وقع في شر اعماله تلك المره

……………………………..

#ظلمت_لكونها_انثي

#عفاف_شريف_فله

……………………………..

في منزل وفاء وفاطمه

انتهت فاطمه اخيرا من تنظيف مطبخ حماتها

وهي تشعر انها ستسقط في اي لحظه

شهران منذ تزوجت تحيا في جحيم

تعمل ليلا نهار

تنظيف وطعام وتربيه طيور

اصبحت لا تلاحق بين هذا وذاك

ووفاء مثلها يتقاسمان العمل ومع هذا كثير

فحماتها امرأه قويه

كلمتها كالسيف

ومن يجرؤ علي معارضتها

او حتي النطق

واخبرها زوجها من اول يوم

الكلمه لها هي فقط

حتي قبله هو

ولاحظت أن حماتها لا تريد العيش ف سلام

حماتها تريد كسر شوكتها

خرجت من المطبخ تترنح بتعب

لتقابلها نظرات حماتها الساخره

رشا: خلصتي

فاطمه بتعب :ايوه

واكملت: هطلع ارتاح ف شقتي

ولم تكد تتحرك حتي منعتها حماتها قائله: استني

التفتت تنظر لها

لتنطق الاخر بملل: اعملي لقمه القاضي

نفسي رايحالها

فاطمه بتعب:منا كنت في المطبخ

مقولتليش ليه قبل ما اشطبه

انا مش قادرة

من الساعه ٦ الصبح واقفه علي رجلي

مبلحقش اقعد

رشا بغضب:انتي بتعلي صوتك عليا

فاطمه بتعب:انتي عايزه إيه انا تعبانه

رشا بقوه:تعملي الي قلته

اغمضت فاطمه عيناها بتعب

وكادت ان تدلف للمطبخ مره اخري

لكن ما ان تحركت حتي سقطت مغشي عليها

رشا بغضب: اتمسكني اتمسكني

قومي فزي

وحينما لم تجد رد

اقتربت منها سريعا

لتجدها حقا مغشي عليها

اسرعت تنادي علي زوجها

الذي صدم من مظهر زوجته

ليحملها سريعا لشقتها

وحماتها تلحقه برعب

…………………………………..

#ظلمت_لكونها_انثي

#عفاف_شريف_فله

……………………………………

فحصها الطبيب

ليرد بهدوء: مبروك المدام حامل

اتسعت عيني رشا بفرحه

وهي تطلق زغروطه عاليه

تحتضن فاطمه بسعاده

وهي تقول مبروك الف الف مليون مبروك

ابتسمت فاطمه بسعاده

انها حامل

اصبحت بيدها ورقه رابحه جديده

وكم يهديها القدر هدايا قيمه

خرجت حماتها وزوجها وزوج اختها

ليزفوا الخبر احتفالا

وظلت وفاء مكانها تنظر لها بإبتسامه

وفاء بإبتسامه: مبروك

فاطمه بسعاده: عقبالك

وفاء بتردد: كنت عايزه اكلمك في حاجه

فاطمه بهدوء: ايه

وفاء :ماما

فاطمه بتافف:مالها

وفاء بخوف: يا فاطمه احنا بقالنا شهر منعرفش عنها حاجه

يدوب روحلنها اول شهر وبس

شهر بحاله مهما حصل دي أمنا

حماتك مش هتبعتني لوحدي

وانتي رافضه تروحي

عشان خاطري يا فاطمه

مهما حصل دي امنا

وانتي كمان بقيتي ام

يهون عليكي ابنك يعمل فيكي كده

اغمضت فاطمه عيناها بتعب وهي تقول:انتي فاكره اني حابه الي بيحصل

انا مبقتش عارفه انام

انتي متخيله اني فرحانه

دي امي

بس بس هي الي بتعمل كل حاجه وحشه

هي مش بس ظلمتنا

هي ظلمت ابونا

وظلمت عادل

و مراته

امك ظالمه

افهمي بقي

انا مش حابه بس مش قادرة اسامحها

وفاء بهدوء:مش قلت تسامحيها

بس مينفعش نسيبها

داين تدان

مش حابه يحصل فينا كده

خلينا نديها بس فرصه اخيره

لجل ابنك الي ربنا رزقك بيه

اعتبريها اشاره من ربنا

نبداء بدايه جديده

تنهدت فاطمه وهي تقول: تمام يا وفاء

يومين ونروح باذن الله

انتي عارفه بكرا الرجاله هتسافر

مش هنقدر

وفاء بإبتسامه : تمام

احتضنتها بفرحه

غافلين ان الوقت لم يكن يوما ملك لهم ولا لغيرهم

وربما بدايه خططنا تصبح مجرد نهايه

……………………………

#ظلمت_لكونها_انثي

#عفاف_شريف_فله

……………………………

في منزل فيروزة

كانت تجلس بين احضان عبدالرحمن يلف حولهم شال كبير يشاهدوا احد افلام الكرتون كالمعتاد

امسكت طبق الفشار تاكل وتطعمه

الي ان قال : عارفه نفسه في ايه

فيروزة بفضول:ايه

عبد الرحمن بضحك:نفسي نخرج دلوقتي

انتفضت تضحك وهي تقول: ايه

دلوقتي انتي عارف الساعه كام

عبد الرحمن بحماس وهو يقف : هي طقت ف دماغي

تعالي نتمشي وناكل حمص ودرة

ونقضي شويه وقت

احنا ايه الي مقعدنا في البيت اصلا

ضحكت فيروزة والحماس بداخلها يزداد وهي تقول بجنون: انا موافقه يلا

هروح البس

عبد الرحمن بسرعه: لا لا

بالاسدال

عايزك زي ما انتي

وانا بالترنج كده

ضحكت فيروزة بقوه وهي تردد: مجنون

اقترب منها ليهمس في اذنها: بحبك

مجنون بحبك يا فيروزة

تخضبت وجنتاها بخجل وهي تدفعه بيدها وتقول: احم يلا يلا

ضحك عبد الرحمن وهو يقول: هسيبك

واكمل بمكر : بمزاجي

ولما نرجع هتدفعي الثمن

ركضت فيروزة لغرفتها لترتدي الاسدال وهي تضحك بقوه

فعبد الرحمن يشعل شرارت الحب بينهم

يوما بعد يوم

وظل هو يتطلع في اثرها

في عشق يزداد يوما بعد يوم

……………………………..

#ظلمت_لكونها_انثي

#عفاف_شريف_فله

………………………………

شبك يده بيدها وهم يسيران معا علي احد الشواطي

لم يكن المكان معتم او مخيف حتي

بل كان هادي ومريح الي درجه كبيرة

كان رائع ويخطف الأنفاس

كجمالها الهادئ مهما ارتدت تصبح جميله

حتي انه يظن أحيانا انه يزداد

نظر له بإبتسامه هادئه يستشف ملامحها

وكانت السعاده تنفجر في عينها دون الحاجه الي الكلام

عيونها سعيده حقا

تسير بسعاده طفله صغيره

قرر والدها ان ياخدها في نزهه مفاجئه

فيروزة بحماس: بص بص

بتاع حمص شام

يلا هاتلي منه

نفسي في اوي

ضحك عبد الرحمن بقوه وهو يسير معها

حيث العربه الصغيره

ليطلب كوبان من حمص الشام كما تريد هي

لتردد فيروزة بسرعه : انا عايزه شطه ولمون كتير يا عمو لو سمحت

ابتسم لها الرجل وهو يضع لها ما تريد

ليحمل كل منهم كوبه

ويسيرا معا

ارتشفت بعضا منه بسعاده حقيقه سعاده تنبع من كل قلبها

ضمها عبد الرحمن بزراعه وهو يقول: مبسوطه يا فيروزة

توقفت محلها

تلتفت تنظر له ببتسامه هادئه

قبل ان تتنهد وتقول بهدوء:لا

وقع قلبه بين قدميه

الا انها اكملت بحب: السعاده كلمه قليله علي كل لحظه بعيشها معاك

علي كل ذره سعاده بتخليني طايره من الفرح

علي الاهتمام والحب وكل المشاعر الي مستحيل كنت اتخيل احصل عليها حتي في الاحلام

نظر لها ببتسامه تخصها وحدها

إبتسامه رجل يعشق حد النخاع

قبل ان يمسك يدها ويسيرا معا

مبتعدين عن زحام الشاطي

وما إن ابتعدو

حتي توقفت فجأه

نظر لها بإستغراب

ليجدها تنحني للأسفل

تنزع حذائها تمسكه في يدها الاخر

وهي تنظر له بسعاده

ضحك عبد الرحمن وهو يقول: ده ليه ده

فيروزه بسعاده وابتسامه كبيرة: انت مش متخيل

ده حلم الطفوله

كان نفسي دايما اعمل كده

كان نفسي امشي بليل علي الشط

العب واجري

ايدي في ايدك

كان مجرد حلم

انت متخيل انه بقي واقع

اقترب منه اكثر واكثر

حتي همس لها بعشق: متخيل

كل ليله بتنامي في حضني

ببصلك بخوف تكوني مجرد حلم

بس برجع احضنك اكثر واكثر

عشان بس اتاكد انك جمبي

وانك هتفضلي دايما

ابتسمت له بخجل وامسكت بيده مره اخري

لكنه تركها تلك المره

لينحي ينزع حذائه مثلها

ويمسك يدها

يسير معها يشاركها امانيها

مهما كانت صغيره

وسيحققها دائما

مهما حدث سيظل حبه وحبها

مظله تظلل عائلتهم الصغيره

……………………………..

#ظلمت_لكونها_انثي

#عفاف_شريف_فله

……………………………..

في منزل مجيده

كانت تجلس علي فراشها تتحدث في الهاتف بخفوت: طيب اعمل ايه

ده لابد في الشقه

حتي مش بيتاخر في الشغل

وامه مش بتعتقني ابدا

طول اليوم عايزاني معاها

والله وانت يا حبيبي

بس اعمل ايه

اديك شايف الوضع

متخفش كويس

لا محدش واخد باله

انا مش باين عليا

وكمان الحلو اني لسه ف الثالث

ووقت الولاده الفلوس هتحل كل حاجه

متخفش يا حبيبي

ابنك في عيني

متقلقش

واكملت سريعا :اسمع انا هقفل محمود جه من عند امه

سلام

وانا كمان بحبك

واغلقت الهاتف سريعا تمسح الرقم وتضعه بجانبها

دلف محمود للغرفه وهو يصفر بإعجاب: ايه القمر ده

تحركت مجيده تخطو نحوه بدلال وهي تقول:

عجبك

محمود بحب وهو يقترب منها: تحفه

مجيده بدلع: عندي ليكي خبر حلو اوي

توهجت عيني محمود وهو يقول: ايه

اقتربت منه تهمس له : انا

حامل

اتسعت عيني محمود

وهو يردد: ايه

مجيده بدلع: بقولك حامل

محمود بفرحه وهو يحملها: يا روح قلبي

انا اسعد واحد في الدنيا دي كلها

مبروك علينا يا جوجو

مجيده بدلع: فرحان

محمود بتاكيد: فرحان بس

انا طاير من الفرح

كاني اول مره اخلف

ولادي منك حاجه ثانيه

وضمها الي صدرة

وهي تردد بداخلها بشر وتهكم: مش لما يبقوا ولادك

هحسرك علي نسلك يا محمود

……………………………….

#ظلمت_لكونها_انثي

#عفاف_شريف_فله

………………………………….

صباح يوم جديد

وصل احمد لقسم الشرطه

وهو يركض يبحث عن أخاه

واخيرا علم مكانه وما حدث

ورفض اخيه عن الإفصاح

تنهد بتعب وهو ياخذ الاذان للقائه ومعه المحامي

انتظر بغرفه الضابط ولم يمر كثير

واحضرو محمد

اتسعت عيناه وهو يري اخاه امامه

تركهم الضابط قليلا

ليظل محمد ينظر له بكره وهو يقول بعصبيه : جاي ليه

جاي تشمت

عايز ايه

عايز ايه تاني

شفت وشمتان اتفضل غور من هنا

استغفر احمد ربه

وهو يمسح علي وجهه بتعب ويقول: اخرس

اخرس بقي

وبطل تخلف

اتفضل اقعد احكيلي الي حصل

نظر له محمد بغل وهو يقول: ملكش دعوه

امشي من هنا

احمد بغضب : طالما مش عايزاني

كلمتني ليه

ها انطق

صمت الاخر

لينطق احمد: يبقي تخرس

وتتفضل تقول حصل ايه

عشان نلحق ننقذك

قبل ما تروح في ستين داهيه

نظر محمد الي المحامي

ليتنحنح المحامي وهو يقول: هسيبكم عشر دقايق وارجع

اومئ له احمد

لينظر الي اخيه ويقول: قول

تنهد الاخر بكره وهو يقص عليه ما حدث

انتهي وهو يقول : بس اديك شايف بقيت فين

مستريح

شمتان اشمت

انا بكرهك

انت السبب لولا وقفك جنب حنان مكنتش تتجراء تمشي

قذر

وعند هذا الحد

رفع احمد يده يصفعه بقوه

وهو يقول بحزم: قلتلك اخرس

اخرس لانك بتخليني احتقرك اكثر كل ما تتكلم

السكوت احسن ليك

لانك كل يوم بتثبتلي انك مش بس غبي

انتي كمان قذر

مش انا

لا صدقيني انت

انت كنت عايز حنان تفضل تحت رجلك

تدوس عليها في كل وقت واي وقت

بس هي مقبلتش ده

وهي الي داست علي قوتك الوهميه

تسكت وتتقي الله

لا تروح تتجوز واحده من دور بناتك

وانا وانت عارفين انك غبي

كنت متوقع ايه

تكون مثلا بتحبك وواقعه في دباديبك

غبي

انا كنت عارف ان اللحظه دي جايه

بس مكنتش اعرف انها بالسرعه دي

ثم تنهد بتعب وهو يحك جبهته ويقول: إحمد ربك انها لسه عايشه

قاطعهم المحامي وهو يدلف للغرفه ويقول: استاذ احمد

النهارده هياخدو افاده مدام شيماء ولو استاذ محمد متكلمش علي أساسها هيصدر الحكم

احمد بغضب: لازم تتكلم

محمد بصراخ: مش هفضح نفسي

انت فاهم

ولو حصل ايه

احمد بصراخ: غبي غبي

هفضل لامتي الم وراك

واكمل وهو يشير للمحامي: انا لازم اشوفها

هاتلي اسم المستشفي

اومأ له المحامي بهدوء

وظل هو ينظر لمحمد بغضب

هو اخاه ماذا يفعل

ايتركه

لن يستطع

لكنه يستحق

بل واكثر

…………………………….

#ظلمت_لكونها_انثي

#عفاف_شريف_فله

…………………………….

وصل الي المشفى بسرعه

وبحث عن الطبيب الخاص بها

واخيرا وصل اليه

واطمئن عليها

زفر براحه ف الان الوضع اصبح جيد

هي بخير

ولم يتبقي سوا ان يتحدث معها

وهو يعلم انه ليس بالأمر السهل

وصل أمام غرفتها

ليجد احد افراد الشرطه يحرس الغرفه

وبعد محاولات كثيره وافق

علي ان يظل الباب مفتوح

دلف للغرفه بعد ان اعلمها بوجوده

شيماء بتهكم:ايه اخوك بعتك تبوس ايدي عشان مسجنوش

واوديه في داهيه

احمد بقوه وصوت عالي: صدقيني لو ف حد بس الي هيستجن ويروح في داهيه

ف هيكون انتي

انتي وبس

صدقيني

اتسعت عيناها وابتعلت ريقها برعب

ماذا يحدث

قد علمت ان محمد رفض الافصاح عن ما حدث

وهي تعلم السبب

محمد يخشي بل يرتعب من الفضحيه

لكن ماذا حدث ولم تعلمه

نطقت شيماء محاوله التظاهر بالقوه: انت بتقول ايه

بص كويس يا استاذ

انا الي مرميه ف المستشفي

انا الي خسرت ابني

انا الي اضربت

مش اخوك

احمد بهدوء: وانتي بردو الي خنتي جوزك

مش كده ولا ايه

طيب عارفه عقاب ده ايه

شرعا وقانونا يا شيماء

لازم تعرفي ان حتي لو اخويا متكلمش

انا اقدر اثبت خيانتك

تلفونك موجود

هيثبت انك فعلا بتخونيه

صرخت بقوه: محمد هيكدب كل ده عشان الفضحيه

احمد بنفي: صدقيني

انا اعرف اخويا اكثر منك

اخويا جبان

و هيضحي بكل حاجه عشان ينقذ نفسه

واكمل بتفحص: انتي عايزه ايه

هاتي من الاخر وقولي عايزه ايه

ابتسمت شيماء بمكر وهي تقول: الشقه

يتنازل عن الشقه

ويمضي تعهد ميقربش مني

احمد برفض: انتي عارفه انه مستحيل يوافق

شيماء بهدوء:ده الي عندي

الظابط هيجي ياخد اقوالي

والحل في ايدك

اغمض احمد عيناه

وهو يقول: شوفي حاجه غيرها

شيماء باصرار: هي الشقه

زفر بقوه وهو يقول: موافق

الضابط جاي

تقولي حادثه

شيماء بتافف: وانا ايه يضمنلي

احمد بقوه وهو يخرج : كلمه راجل

واضح انك عمرك ما اتعملتي معاهم

………………………………..

#ظلمت_لكونها_انثي

#عفاف_شريف_فله

…………………………………

وصل الى القسم مره اخري

دلف احد الغرف حيث يجلس اخاه

نظر له بغضب

ونظر الى المحامي وهو يقول: حضر أوراق تنازل عن شقه محمد لشيماء يا متر لو سمحت

انتفض الاخر بصدمه وهو يقول: ايه

تنازل ايه

انت بتقول ايه

انا مش هتنازل

قالها بكل تصميم

احمد بهدوء: مراتك المصونه عشان تقول ان الي حصل مجرد حادثه وانك ملكش ذنب

وعشان وميحصلش فضيحه

طلبت تنازل عن الشقه

ومش بس كدا لا

هتعمل اقرار بعدم التعرض

يعني

هتتنازل وتطلقها وتنساها

محمد بصراخ: بنت…….

انا تعمل معايا كده

الفاجره

بتهددني ده انا هقتلها

ظل احمد ينظر له قليلا قبل ان يقول: تمام

اقتلها

وروح في ستين الف داهيه تاخدك

واشار للمحامي: يلا يا متر

احنا ملناش شغل هنا

واكمل لاخيه: طالما لا

اتصرف انت

انا مليش دعوه

اوعي تتصل بيا لو بتموت

وانا هبلغها رفضك

ربنا معاك

وكاد ان يخرج

ليمنعه محمد وهو يقول: استنى

لم يلتفت له

و ابتسم براحه وهو يسمعه يقول بغضب: تمام موافق

……………………………

#ظلمت_لكونها_انثي

#عفاف_شريف_فله

……………………………

بعد مرور يومين

خرج احمد من القسم اخيرا وهو يتنهد بتعب

يومين من الركض هنا وهناك

إجراءات الطلاق

إجراءات التنازل

واخيرا عدم التعرض

اصيب بارهاق شديد

التفت نحو محمد اخيرا وهو يقول : لحد هنا وكفايه يا محمد

انا تعبت منك ومن غبائك

شيل نفسك بعد كده

متدخلنيش في مشاكلك

حلها بنفسك

وابعد عن طليقتك

كفايه قرف بقي

وتركه

ولم يري نظرات اخيه الغاضبه الغبيه

……………………………..

#ظلمت_لكونها_انثي

#عفاف_شريف_فله

………………………………

في منزل محمد

دلفت شيماء للشقه برفقه شقيقها وهي تقول: دخلني اوضتي يا حسين

انا تعبانه اوي

وضعها شقيقها علي الفراش وهو يقول : ناويه علي ايه

شيماء بهدوء:لازم نلاقي بيعه للشقه ف اسرع وقت

انا مش حباها

خلينا نبيعها ونروح اي مكان تاني

محمد غبي ومش مضمون

حسين بتفكير:هعرضها بكره للبيع

انتي الزفت ده هيجي يتقدملك امتي

خلينا نخلص

تاففت شيماء وهي ترد: بعد العده ما تخلص

وثم متنساش اتفاقنا

انت جبرتي علي الجوازه دي عشان الشقه

مقابل لما اتطلق تجوزهولي

وانا ليا النص

حسين بتأكيد: وانا عند كلمتي

اومئت له وهي تتحسس بطنها بشرود

فلقد خسرت جنينها لأجل الحصول علي حبيبها

…………………………………..

#ظلمت_لكونها_انثي

#عفاف_شريف_فله

…………………………………….

بعد منتصف الليل

دلف محمد الى البنايه بحرص شديد

وقف امام الشقه وهو يفكر

بداخله قوه كبيرة تحسه علي قتلها واخذ روحها النجسه القذره

لكنه لن يلقي بنفسه الي التهلكه لاجلها ابدا

بل سيذقها الويل ويفر هاربا

سيعلمها معني ان تخونه

سيحرق قلبها وروحها النجسه

وضع المفتاح في الباب بهدوء شديد

وهو يدلف للشقه

تنهد براحه وهو يري الظلام يعم المكان

فهو من الصباح يقف مترقب تلك اللحظه

دلف الي احد الغرف يزيح الملابس بسرعه

ليخرج حقيبه صغيره

فتحها وهو ينظر بداخلها بإبتسامه

حرك يده علي الأموال بعيون شرهه وسعيده

سينتقم ويهرب

يحيا ملك

ويتزوج مره اخري لما لا

سيفعل اي شي وكل شي فقد ليكون سعيد

اغلق الحقيبه سريعا

وهو يضعها علي ظهره

ويتوجه ببطي شديد نحو غرفه شيماء

دلف ببطي وحرص ان لا يصدر اي صوت

وقف امام الفراش

وهو يتطلع اليها بشر وغل واحتقار

والضوء الخافت لا يظهر ملامحه البشعه

تحرك ببطي يخرج من الحقيبه الاخري علي ذراعه

زجاجه صغيره محكمه الغلق

فتحها وهو يبتسم بشر وحقد ينظر لها

وهو يتمتم: هحرق قلبك علي نفسك

وفي نفس اللحظه

تحركت في فراشها بقلق لتنتفض بفزع وهي تراه امامها

وقبل ان تصرخ مستنجده بشقيقها

كان قد القي ما في الزجاجه علي وجهها

ولم يكن سوا حمض الاسيد

لينطلق بعدها صراخها القوي المتألم

وهي تصرخ وتصرخ متالمه

كان احدهم ينزع روحها

وهي تشعر بوجهها يتاكل ويحترق بشده

تتحرك في الغرفه وصوت صراخها لا يخف ابدا

تصرخ وتصرخ

وهو يقف يضحك شامتا

تحرك سريعا يخرج من الغرفه هاربا

لكن صدم وهو يري شقيقها امامه

حسين بصراخ : انت عملت ايه

دفشه محمد برعب وهو يحاول الركض خارج الشقه

الا انه لم يسمح له وهو يمسكه

دفشه حسين خارج الشقه وهو يلكمه بقوه

ليرد له محمد اللكمه وهو يحاول الفرار

الا ان يد حسين منعته

وهو يمسكه من ملابسه يتشبث به بقوه

حاول محمد ان ينزع يدا حسين لكي يهرب

لكن تشبث الاخر منعه

الى ان نجح اخيرا

ليتراجع محمد للخلف بسرعه دون ان يجد الفرصه للتماسك

ولم ينتبه الي السور خلفه

ليسقط فجأه من الطابق الرابع

تبعه صوت صراخه العالي

ليختفي ويحل محله صوت اعلي وقوي

وجسده يرتطم بقوه بالارض

معلناً نهايته

ليستقر جسده الغارق في بركه من دمائه

…………………………………….

#ظلمت_لكونها_انثي

#عفاف_شريف_فله

…………………………………….

بعد عده ساعات

وصل احمد اخيرا الى الاسكندريه

تحديدا لمنزله

استقبلت سحر وهي تضمه بحنان

احمد بتعب: وحشتيني

سحر بإشتياق : وانت يا حبيبي

تعالى اقعد جهزتلك لقمه تاكلها

اكيد جعان

هز رأسه بنفي وهو يقول: مش قادر

جعان نوم بس

عايز انام

هزت راسها بنفي هي الاخر باصرار

وهي تقول: خد دش عقبال ما اعملك سندوتشات بدل الاكل ده يلا

ودلفت سريعا للمطبخ

تصنع له بعض الشطائر

ولم يمر الكثير

ودلفت للغرفه لتجده مسطح علي الفراش

واضعا يده فوق راسه بتعب

اقتربت منه وهي تدلك له راسه وتقول: اجبلك مسكن

فتح عيناه وهو يقبل يدها ويقول: لا هنام

بس

سحر بحنان: كل ده بس

تناول الطعام من يديها

لتضمه بعدها الي صدرها

ليغفو بتعب يضمها

علي صوت ترتيلها للقران

داعيه ان يحفظه الله لها

…………………………..

#ظلمت_لكونها_انثي

#عفاف_شريف_فله

………………………….

صباح يوم جديد

استيقظت سحر وهي تشعر بالالم يكاد يفتك ظهرها

تحركت من الفراش تمسك ظهرها وتكتم صوتها المتالم لكي لا يستيقظ احمد

خرجت من الغرفه بوهن تتصل بحنان لتأتي

ولم يمر الكثير واتت حنان

وهي تهتف برعب:في ايه

سحر بالم :ضهري يا حنان

في خبط جامد اوي

مش قدرة

هموت

حنان بخوف: انتي بتولدي يا سحر

صرخت سحر بصوت عالي

تبعه خروج احمد مهرول من غرفته

وهو يهتف برعب : في ايه حصل ايه

حنان بسرعه: سحر بتولد

ابتلع احمد ريقه بخوف وهو يري مظهر زوجته المتألم

اقترب منها بسرعه وهو يستمع الي صوت صراخها

ليحملها بعد ان البستها حنان الاسدال

ليسرع بها للمشفي

داعيا من الله ان تلد علي خير

………………………………

#ظلمت_لكونها_انثي

#عفاف_شريف_فله

……………………………….

في المشفي

وقفت هبه بجانبها يحيى ينظران نحو الصغيره

يحيى بحنان: شكلها حلو اوي

ابتسمت هبه بحب وهي ترد: فعلا

انا مشفتش اجمل منها

وأكملت بخوف: تظن هتبقي كويس

يحيى بتاكيد: مظنش انا متاكد

متاكد وواثق من رحمه ربنا

زي ما وهبها لينا

هيحفظها

ويرجعها لحضنك

يحيى بتساؤل: قررتي هتسميها ايه

هبه بشرود:مش هسميها غير لما اخدها في حضني

يحيى بتاكيد: شويه الممرضه هتيجي تدخلك

ابتسمت له وكادت ان تشكره

الا ان قدوم الممرضه منعها

وهي تقول: اتفضلي يا مدام هبه عشان تلبسي وتدخلي تشوفيها

ابتسمت بسعاده واشرق وجهها وهي تتبعها

ولم يمر الكثير وظهرت امام

رفع يده علي الحاجز الزجاجي

وهو يراها تقف تنظر باللهفه للصغيره

وهي توضع بين يديها

ارتجفت للحظه والصغيره بين يديها

ضمتها برفق وحب والكثير من المشاعر في تلك اللحظه

ودموعها تأبي ان تتوقف

شهقت بقوه وهي تمسح علي خصلاتها الصغيره

وهي تتمتم :يا قلب ماما

يا قلب ماما

اهلا بيكي

نورتي الدنيا كلها

اقتربت من الزجاج والدموع تهبط من عيناها

وهي تشير له الى الصغيره

قبل ان تهمس له وعيناها لا تفارق عينه: ملاك

هسميها ملاك

برقت عيناه في تلك اللحظه وهو يقراء شفتاها

اغمض عيناه بحنان

وهو يتمني في تلك اللحظه لو كان يستطيع ان يضمها الي صدرة

يربت علي قلبها قبل روحها

ويخبرها انه يحبها

تنهد بحب وحنان قبل ان يقول بتاكيد: تبقي ملاك

………………………………….

#ظلمت_لكونها_انثي

#عفاف_شريف_فله

………………………………….

في مشفي اخري

كان احمد يقف امام الغرفه يترجف حرفيا

صراخ سحر لا يتوقف

وألمه ورعبه عليها يزداد في كل دقيقه

خرجت الطبيبه وهي تقول: استاذ احمد

احنا مضطرين نولدها قصيري

حنان بخوف: هو الوضع صعب اوي كده

الطبيبه بهدوء: دعواتكم باذن الله تخرج بخير هي والاطفال

وتركتهم

وظلت حنان تدعو بخوف ان تخرج سحر والصغار بخير

نصف ساعه

ودلفت فيروزة وزوجها للمستشفى

ركضت فيروزة نحو عمها وهي تردف بخوف: حصل ايه يا عمو

حنان بهدوء: جالها الطلق

باين كانت بتتوجع بس مقالتش

بس للاسف هتولد قصيري

ادعيلها يا بنتي

فيروزة بخوف: يا رب

حاوطها عبد الرحمن بيده وهو يقول: ادعيلها

اغمضت عيناها تدعو لها من كل قلبها

……………………………..

#ظلمت_لكونها_انثي

#عفاف_شريف_فله

……………………………….

في منزل مجيده

كانت تساعد زوجها في ارتداء ملابسه وهي تقول : هتبات هناك

محمود بهدوء: باذن الله

هنحضر الفرح ونيجي الصبح

واكمل: كان نفسي تيجي معانا

مجيده بدلع:انت عارف مش هينفع اسافر وانا حامل

قبلها من وجنتاها وهو يقول: هتوحشني

احتضنته بقوه وهي تقول : وانت كمان يا حبيبي

وددعته وحماتها

ودلفت شقتها تمسك هاتفها وهي تقول: هستناك النهارده

محمود مش هيبات هنا

اوعي تتاخر

واغلقت معه

واسرعت تستعد لاستقبال حبيبها

……………………………….

#ظلمت_لكونها_انثي

#عفاف_شريف_فله

………………………………..

بعد مرور ساعه

انطلقت اصوات صراخ الصغار من داخل الغرفه

معلن وصولهم لتلك الحياه

اطلقت حنان زغروطه طويله

واحتضنت فيروزة عمها بفرحه وهي تردد: مبروك

احتضنها عمها وهو يردد: الحمد لله

الحمد لله

عقبالك يا حبيبتي

ابتسم فيروزة بخجل وهي تنظر لعبد الرحمن

وانتقلت من صدر عمها الي صدر زوجها يقربها منه اكثر

وهو يردد: عقبالنا يا حبيبتي

واغمضت هي عيناها تردد: امين يارب العالمين

………………………………

#ظلمت_لكونها_انثي

#عفاف_شريف_فله

……………………………….

خرج الصغار من الغرفه تحت نظرات احمد

ليتم نقلهم للحضانه فورا

وتم نقل سحر لغرفتها

ليلتف حولها الجميع

زوجها وحنان

فيروزة وزوجها

حبيبه ومروه والصغار بعد ان احضرهم عبد الرحمن

حبيبه بفرحه: مبروك يا مامتي

انا عايزه اشوفهم

احمد بهدوء: شويه يا حبيبتي ونروح نشوفهم

واقترب من زوجته وهو يقول: مبروك ما جالنا يا حبيبتي

ابتسمت له سحر بوهن

وهي تقول:ربنا يخليك لينا

قبلها من جبهتها

لتردف فيروزة بحماس: هتسموهم ايه

سحر بخفوت: ريان وليان

هلل الجميع فرحين مباركين

قبل ان يقطعهم صوت هاتف احمد

الذي اختفت ابتسامته تدريجيا

حتي تهجم وجهه تمام

سحر بقلق وخوف: في ايه يا احمد

اغمض عيناه بتعب وهو يقول: طلعو الولاد بره

سارعت مروه باخرج أخواتها هي وحبيبه

حتي ظل الكبار فقط

لتهتف فيروزة برعب: في ايه يا عمو

حصل ايه

احمد بيأس وتعب: احمد حرق وش طليقته بميه نار

وهو بيهرب وقع من الدور الرابع

وهو حاليا في المستشفي

شهقه عاليه صدرت من كل منهم

وترنحت فيروزة تستند علي صدر زوجها

والدموع تهبط من عيناها

ليرد احمد بحسم : لازم اسافر

هو اخويا مهما حصل

…………………………………..

#ظلمت_لكونها_انثي

#عفاف_شريف_فله

…………………………………..

وقفت فاطمه ووفاء امام منزل امهم

يطرقوا الباب بهدوء

وفاء بإستغراب: معقول تكون نايمه

فاطمه: مش عارفه طلعي المفتاح الي معاكي

افتحي بيه

اومأت لها وفاء وهي تفتح باب الشقه

وهي تدلف للداخل خلفها شقيقتها

وفاء بقرف: ايه الريحه دي

كان حاجه معفنه او ميته

فاطمه باشمئزاز: مش عرفه

فين امك

دلفت وفاء تبحث عنها

وجلست فاطمه

التي انتفضت علي صراخ شقيتها

لتركض حيث الصراخ في غرفه امها

دلفت بفزع للغرفه

لكن توقفت قدماها

كأنها تصنمت محلها

متسعه العين شاحبه الوجه

وهي تري وفاء تجلس ارضاً تصرخ بقوه

تضم جسد امها

جسد امها الساقط ارضي

جثه هامده

شاحبه

اندفعت الدموع تهبط من عيناها

وهي تقترب منهم وجسدها يكاد يسقط في اي لحظه

وهي تري ان

ان امها

ميته

امها ماتت

ماتت وحدها

………………………………

#ظلمت_لكونها_انثي

#عفاف_شريف_فله

……………………………….

عادت فيروزة اخيرا للمنزل مع زوجها

يوم طويل فرح ،حزن والكثير من المشاعر المضطربه

دلفت لغرفتها تجلس علي فراشها بتعب

عبد الرحمن بحنان:هاخد دش واسخن الاكل

تكوني انتي خدتي دش وريحي

اومئت له بهدوء

وهي تتابع خروجه من الغرفه

حضرت ملابسها

ووقفت امام المرآه تنظر لنفسها بخوف

تحركت نحو احد الادراج تفتحه تمسك ذاك الاختبار

وهي تدلف للحمام

خائفه بل مرتعبه

داعيه من الله ان يقر عينها

ويجبر روحها بطفل

…………………………………..

#ظلمت_لكونها_انثي

#عفاف_شريف_فله

…………………………………..

خرج عبد الرحمن من المطبخ وهو يبحث عنها

لكن لم يجدها بالغرفه

توجهه للحمام وهو يهتف باسمها

لكن ما جعله يرتعب ويدلف للحمام بسرعه

هو صوت بكائها

دلف للحمام

وهو يجدها تجلس علي حافه حوض الاستحمام تبكي بقوه

اندفع نحوها يحملها يدخلها غرفتهم وهو يتسائل برعب:في ايه حصل ايه

ظلت صامته تبكي

الا ان فتحت يدها ليظهر ذاك المستطيل الصغير

عبد الرحمن بعد فهم: ايه ده

فيروزة بشهقه: انا مش حامل

اغمض عبد الرحمن عيناه براحه

وهو يمسك وجهها بين يديه وهو يقول بحنان: وايه يعني

بكت وهي تقول:انا عايزه طفل منك

مسح علي خصلاتها وهو يردد بتاكيد وشوق شديد: وانا والله وانا

بس انا راضي وصابر

لازم نصبر

كرم ربنا كبير

بس لازم نصبر علي رزقه

وثم ليه تحطي نفسك في ضغط

باذن الله ربنا هيرزقنا

انا بحلم باليوم الي ربنا هيقر عيني بطفل منك

يا فيروزة انك اتجوزك كان حلم

ربنا حققه

واني اخلف منك حلم طول عمري بتمناه

ومتاكد انه هيتحقق

اندفعت تتشبث باحضانه وهي تقول: انا بحبك يا عبد الرحمن ربنا يرزقنا يا حبيبي

عبد الرحمن بحنان: وانا والله بحبك

امين يارب العالمين

امين يا حببتي

واغمض عيناه والدعوة تتردد داخله

ان يرزقه الله بطفل يقر عينه وعينها

………………………………….

#ظلمت_لكونها_انثي

#عفاف_شريف_فله

……………………………….

في منزل مجيده

كانت بين احضان حبيبها تتحدث معه وتخبره كم تحبه وكم اشتاق له

وهو يبادلها شعورها وحديثها الفاجر

وانغمسو معا

ولم يشعرو بشئ

سوا وباب الغرفه يفتح ببطئ شديد

وخلفه يقف محمود

متصنم

جامد

شاحب

بقلب ممزق

وروح ميته

………………………………..

#ظلمت_لكونها_انثي

#عفاف_شريف_فله

………………………………..

انتفضت مجيده برعب هي وحبيبها

وهي تتطلع للواقف امامها جامد دون حراك

ابتلعت ريقها وهي تري اقترابه السريع منهم

ركضت تحاول الهرب

لكنه كان الاسرع وهو يقترب منها يمسكها من خصلاتها بقوه

يكيل لها الصفعات واللكمات

يسبها بأبشع الالفاظ

ولم يلحق بالقذر الاخر وهو يفر هاربا

محمود بجنون: بتخونيني انا يا بنت….

انا

بعد كل الي عملته عشانك يا بنت…..

انا يا مجيده

ليه ليه

ليه ده انا كنت بعمل عشانك كل حاجه

ده انا حبيتك

حبيتك بجد

بتخونيني يا فاجره

قالها وهو يصفعها بشده

صرخت وهي تدفعه بقوه: افهم بقي

انت غبي انا بكرهك

بكرهك

انا عمري ما حبيتك

وعمري ما كنت هحبك

محمود بجنون وهو يضربها: اخرسي يا وس…

اخرسي

تحرك في الغرفه بجنون

ليلمح سكين علي طبق الفاكهه

امسكه سريعا وهو يقترب منها

والاخري تهتف بجنون: ابعد يا محمود

ابعد عني

حاولت دفعه والفرار بسرعه

لكنه كان اسرع منها وهو يمسكها من خصلاتها

وهي تعافر للفرار

لكنه رفع سكينه

ليمرر علي رقبتها بسرعه وقوه

ذابحا اياها بدم بارد

لتسقط ارضي امامه تلفظ انفاسها الاخير

………………………………..

#ظلمت_لكونها_انثي

#عفاف_شريف_فله

…………………………………

تمر الايام بغمضه عين

بين ليله واخري

يتبدل الحال للنقيض

ويوم تبعه اخر

ومر شهران

شهران كاملين

حملا الكثير من المواقف و الأحداث

منها المؤلم ومنها الصادم

فمحمد قد أُصيب بشلل كلي بعد سقوطه العنيف

و حكم عليه بثلاث سنوات جراء ما فعله بشيماء

ليتم نقله علي مستشفي السجن الى حين تح? 

الثالث والثلاثون والاخير من هنا