رواية روح الفهد الفصل الاول والثاني والثالث والرابع والخامس بقلم شروق احمد جميع الفصول كامله حصريه رواية روح الفهد الفصل الاول والثاني والثالث والرابع والخامس بقلم شروق احمد جميع الفصول كامله حصريه الفصل الاول 1 في بلد ريفيه تعتبر واحدة من أماكن الصعيدتستيقظ بطلتنا على ضرب ووجع من مرات ابوه الظالمه و أخواتها من ابوه،صفيه مرات ابو روح: قومي يا مقصوفه الرقبه، يلا قومي روقي البيت قبل ما الناس تيجي، انا عارفه هم عايزينك ليه، ولا و طاقه القدر اتفتحتلك يا اللي تنشكي في قلبكو ضربته برجليه في قلب بطنها و قالتله : قومي يا بت روقي يلا ولا عايزه حد يروقلك كمان و عريسك جايلك يا روح امك، انا عارفه عايزيناك على ايه، مهم بناتي أهم بسم الله ماشاء الله احلي منك بكتير موش عارفة الست الكبيره اشمعنا عايزاكي انتي تكوني مرات ابنه على ايه يا مقصوفه الرقبه، قومي يا بتكانت بتتكلم و هي قاعده تضربه برجليه في بطنهاروح قامت و باست ايد مرات ابوه و قالتلهروح / و النبي يا امه هفضل خدامه تحت رجليكي طول عمري بس متجوزش بالشكل ده و النبي موش عاوزه اتجوز واحد عايزني يشتريني بس علشان اخلفله و النبيمرات ابوه زقته ووقعته على الأرض بكل عنف و طلعت الكرباج اللي عينيه مخصوص ل ضرب روح و اخوه رامي، طلعته وضربت روح بكل قوته على ضهرها كعاده كل يوم كان أصبح عاده عندهاروح اتعودت على الضرب و الوجع والألم الذي أصبح صديقهاو في نفس الوقت اخو روح رامي كان مع ابوه في الأرض و فجأه حس باخته و بضربه كحال كل يوم، جرى على ابوه و قالهرامي / معلش يا بابا انا لازم اروح دلوقتي حالا و هجيلك تانيالحاج محمود أبو روح و رامي باستغراب قاله : انا عايز اعرف انت كل يوم تستأذن تمشي و ترجع تاني بتروح فين و بتعمل ايه، يلا يا رامي وبلاش دلع لازم نخلص الأرض قبل ما يجي فهد بيهرامي بخوف و قلق على أخته قالهرامي / معلش يا بابا و النبي بس ١٠ دقايق و هرجعلك على طول في ساعته واللهالعم محمود بيأس : ماشي يا رامي بس تيجي في ساعته رامي جرى فورا من قدام ابوه و قاله و هو بيجريرامي / موش هتأخر يا بابا بس ١٠ دقايق و هتلاقيني جنبكرامي جرى على البيت و بينهج من كتر الجري و هو حاسس بالألم اللي في اخته و يدعيله أن تكون اخته بخير، وصل البيت و انصدم و هو بيشوف اخته مرميه على الأرض شبه فاقده الوعي و مرات ابوه الظالمه بتضربها كحال كل يوم، جري رامي علي اخته و نام فوقها بحيث يحميها و هو اللي يضرب بدالها و بالفعل مرات الأب الظالمه لم تكتفي بهي البنت يتيمه الأم و اكتفت كمان بالاخ اللي بيهون على أخته عيشته، و هذا الحال ضرب و تعذيب منذوا صغرهم كل يوم، يضربوا هم الاتنين لحد ما جسمهم كلها بقا ازرق من الوجع من غير حتى الاب ما يعرف انهم بيعانوا من صغرهمadمرات الأب الظالمه بعد ما تعبت من كتر ضربهم قعدت، و رامي مع انه متألم بشده لكن اتحمل على نفسه و حاول يبان قدام اخته و حبيبته انه قوي و اشتال اخته ووداها على اوضتهم اللي عبارة عن سرير مفروش على الأرض من غير مرتبه حتى، قعد على الأرض و اخد اخته على رجليه و يدويله جرحها كعاده كل يوم، و بعد ما يدويله جرحها، اخته تقوم علشان هي كمان تدويله جراحه اللي هم الاتنين اتعودوا عليه و مع ذلك يحمدوا ربهم و يدعوا كل واحد منهم للآخر ل يبعد عن هدا العذاب________&&&&&_________في مكان آخر في قصر أقل ما يقال عنه أنه فخم و كبير للغايه يوقف وسط عائلته بهيبه ووقار لا تليق الا به أنه الفهدفهد بكل غضب / يعني ايه يا أمي روحتي طلبتي بنت ليا لا و الأسوأ كمان ان هي عيله صغيره، و بعدين أتوجه كلامه ل يارا اللي واقفه ولا على باله اي حاجة و قالهفهد / ما تتكلمي يا يارا و قولي اي حاجة اكلمي و قولي انك مستعده تخلفي مني انا عايز افهم هو انا موش فارق معاكي لدرجادي لدرجه انك موش مستعدة تخلفي منييارا بلا مبالاة : و فيه ايه يا فهد يعني اما تتجوز على الأقل تخلف للعايله العيل اللي هم نفسهم فيه و بعدين يا حبيبي احنا هنروح من بعض فين يعني ما احنا مع بعض اهو و بعدين دي مجرد واحده تعتبره خدامه تقضي معاه كام لغايه اما تجبيلك العيل و بعد كده لو عايز تطلقه طلقهافهد غمض عينيه بألم، لهي الدرجه لم يفرق معاها، لهي الدرجه كرامتها متهميهاش، لهي الدرجه هو هاين عليهفهد بعد ما اللي عشقها منذ طفولته جرحته في كرامته رد على مامته بكل جمود و قالهفهد / ماشي يا ماما و انا موافقالحاجة زينب بحزن على ابنه اللي هي حاسه بيه أن هو بيتالم ردت و قالتالحاجه زينب / خلاص يا ابني اجهز علشان فرحك بعد يومين على روح بنت الحاج محمود الجنايني بتاعنافهد بكل وجع / ماشي يا أمي اعملي اللي انت عايزاهافهد سابهم و مشى و هو مجروح، مكانش متخيله حبيبته و هو كم يظن أنه حبيبته انه تتخلى عنه ل هي الدرجهألم يعلم هذا الفهد بالروح التي ستدخل حياته و ترجعله روحه اللي راحت منهالفهدالفصل الثاني 2 خرج من البيت بأكمله مهموما من حياته و من اللي عشقه منذ الطفولة، مقدرش يصدق أن هي اتخلت عنه بهي الطريقة، و كل ده ليه علشان متبوظش شكلها و لا جماله بالحمل، و افتكر آخر مره طلب منه أن تحمل بعد ١٠ سنين جوازWhy Does My Dog Always Get Between Me And My Girlfriend?Brainberriesفلاش باكفهد اخد يارا في حضنه و قضى معاه ليله جميله و فجأه قامت من حضنه و قالتلهيارا/ حبييي ممكن اطلب منك طلبفهد بحب/ يا قلبي انتي تؤمري و انا عليا انفذيارا بفرحه/ شوفت انهارده خاتم إنما ايه تحفه يا فهد ممكن تجيبهوليفهد بحب / حاضر يا قلبي هجبهولك، بكره نروح و نشتريهيارا بفرحه حضنته و قالتلهيارا/ ربنا يخليك ليا يارب يا حبيبيفهد ضمه اكتر في حضنه و قالهفهد / طب ممكن انا كمان اطلب منك طلبيارا باستغراب لأن فهد اول مره يطلب منه طلب و قالتلهيارا/ طبعا يا حبيبي اطلبفهد بحب / نفسي اخلف منك يا يارا، نفسي في بيبي يقولي بابا و يقولك يا مامافجأة ضحكه يارا اللي على وشها اختفت و قالتلهيارا/ انت اتجننت يا فهد عايزني انا اخلف و احمل و جسمي يبوظ و كمان شكلي يبوظ فهد بحزن / بس انا نفسي اخلف منك يا يارا و كمان الأملاك دي هتروح ل مين من بعدنا يا حبيبتييارا ببساطه / خلاص اتجوز مره تانيه و خلف و ارجع طلق البنت اللي انت خلفت منهفهد بعصبيه : انتي اكيد اتجننتي، انتي وعيها للي انتي بتقوليه، عايزني اجوز عليكي و المس واحده غيرك، لدرجادي انا موش فارق معاكي، لدرجادي ميهونش عليكي تبوظي شكلك الكيوت ده علشان تخلفيلك حتت عيل يفرح العايله، لدرجادي هاين عليكي و تقوليلي روح اتجوز مره تانيهيارا / و فيه ايه يعني يا حبيبي هو حد يكره، انا موش عارفة انت رافض ليهفهد / يعني انتي موش عارفة رافض ليه رافض علشان بحبك يا يارايارا بلا مبالاه : يا حبيبي و انت يعني أما تتجوز حبك ليا هيقل، بالعكس هنشتاق ل بعض اكترفهد بوجع / يعني انتي شايفه كدهيارا / طبعافهد اتخنق و ساب يارا و مشىباكفهد افتكر اللي حصل و اتوجع اكتر و اكتر و بعد ما زهق قام اخد عربيته و مشى روح البيت و دخل مكتبه و نام فيه نروح ل روحروح ورامي مقدروش يناموا من كتر الجروح اللي في جسمهم كالعادةرامي مقدرش يشوف اخته بتتوجع و يسكت كدا، طلع بره في مكان هادي خالص و قعد و الدموع نزلت من عيونه غصبا عنه، فجأه اتلق ايد حنينه بتطبط عليه و هو عرف صاحبه الايد الحنينه دي، بصله بكل حب إذا لم تكن إلا محبوبتهadوزي كل يوم اترمي في حضنه يشكيله هموارامي بدموع و عييط جامد : انا تعبت، تعبت اوي يا سوسنسوسن بدموع على دموعه : حبيبي لازم تبقا قوي لو مكنتش انت قوي ف مين اللي هيقوي روح و اهو الحمد لله جالها جوازه حلوه خليه تبعد عن العذاب دهرامي بتأثر : بس يا سوسن هي هتتعب و هي اصلا موش راضية على الجوازه ديسوسن : تفضل هنا و تتعذب و لا تروح هناك و تعيش معززه مكرمهرامي : بس يا سوسنسوسن / من غير بس يا رامي صدقني هناك هيبق احسن من هنا بكتيررامي : عندك حق يا سوسن، انا لازم اخليها توافق على الأقل تعيش احسن من هنارامي بحب / تعرفي انك احسن حاجة حصلتلي في حياتي، عمري ما فكرت ابدا يا سوسن أن انا احب بنت مرات ابوياسوسن بتكون بنت صفيه بس من جوزها الاولانيرامي دخل عند اخته روح و فضل يقنع فيه أن لازم توافق على الجوازه دي و بالفعل روح اقتنعت نوعا ماعند فهد اخيرا جاه يوم الفرح و المعازيم حضروا و كان فرح عبارة عن الرجال كلهم مع بعضهم و الستات مع بعضهاو اخيرا جاه وقت مقابله روح و فهدالفهدالفصل الثالث 3 ٣ _ احساس غريبفهد كان حواليه معازيم و فرح و اغاني و دوشه لكن هو مهموش كل ده، كل اللي همه انه كان يشوف نظره من وش يارا نظره غيره أو نظره ندم، اقسم بداخله لو هي جت و قالتله دمر الفرح ده ل هيقوم و يدمره بلمح البصر، لكن لا يا فهد هذا في مخيلتك فقط، ها هي يارا نازله بابهه زينه يا الله طالعه حلوه، شوف يا فهد ها هي معشوقتك نازله مع عروستك الجديدهفاق فهد من أفكاره على صوت أخيه الصغير حازمحازم / فهد انت كويسفهد بوجع / انا كويس يا حازم متقلقشنزلت روح و هي متغطيه كلها بفستانها الأبيض و موش باين منها حاجة و نزلت قعدت جنب فهد، و جسمها كان بيتوجع اوي لأنه كالعاده قبل الفرح بس مرات ابوه كانت مودعها بس بدل ما تودعها بالورد و دعتها بالضرب و طبعا اللي كان حاسس بوجعها اخوه رامي لأنه كالعادة دافع عن اخته و اخد نص الضرب بدالها فهد اول ما روح قعدت جنبه صح عينيه كانت متعلقه ب يارا بس اول ما روح قعدت جنبه حس احساس غريب اوي، حس ان قلبه بيدق بعنف و بطريقه غريبه هو ميعرفش سببها، شيء تلقائي خلها يبص ناحيه روحفهد بص على روح اتلاقها كله متغطيه و لابسه ابيض في ابيض، لكن ايديه بتترعش بشكل ملحوظ كأنه قلقانه أو خايفه من حاجة كأنه مغصوبه على حاجة فهد بتلقائيه حط ايديه على ايدها اللي بتترعش معرفش هو عمل كدة ليه بس حس ان هو عايز يعمل كده و سأله برقهفهد / انتي كويسة بتترعشي ليه كدهروح اول ما فهد لمس ايديه حاجة تلقائيه خلتها تهدأ و الخوف اللي عنده بدأ يتلاشى تدريجياً، و فهد سأله مره تانيهفهد / انتي كويسةروح هزت راسه بمعنى ايوهفهد ماسك ايد روح و موش عارف ليه موش عايز يسيب ايديه و بالفعل فضل ماسك ايديه، حتي لو حد جاه يسلم عليه يسيب ايد روح لغايه اما يسلم و يرجع ياخد ايديه يمسكه تانييارا واقفه بعيد شويه و متابعه فهد و لاحظت أن فهد كان بيبص عليه و مره واحده ركز مع عروسته بس ده مهماش لأن عارفة ان هي مهما تعمل ف فهد انه خاتم في أصابعه بتمشيه زي ما هي عايزه ، ألم تعرف هي البنت الغبيه أن خسرت حبه و انه هي اللي هتبق في اصبعه و ان هي اللي هتجري وراه بعد كدهرامي واقف بعيد و كالعادة جنبه محبوبته سوسنسوسن بهمس ل راميسوسن / شوف يا رامي شوف فهد بيه ماسك ايد روح و موش راضي يسيبها ازاي، موش انا قولتلك روح هتقعد هنا معززه مكرمهرامي بحب بيبص لأخته و قالهرامي / فعلا معاكي حق يا سوسن فهد بيه موش راضي يسيب ايد روح، انا كده بدأت اطمن على اختي، و بعديه دعا بداخله أن فهد يسعد اخته و يعوضها على الايام العذاب و يصبرها هو كمان على العذاب و انه ربنا يجعل سوسن من نصيبهيارا قربت على فهد و حضنته قدام الكل و قالتله في ودانهيارا / مبروك يا حبيبي الف مبروكفهد بص ل يارا بصت عتاب و كأنه نسا اللي هو ماسك ايديه و قالهفهد بوجع / مبسوطه يا يارا مبسوطه بفرح جوزك، ايه رايكيارا بلا مبالاة : فهد خلاص حبيبي انهارده الليله ليلتك انت و عروستك و انا متأكده ان انت هترفع راسنا ولا ايهيارا بسخريه بصت ل روح و حضنته جامد و بتتك عليه اوي و ده وجع روح اووي بالنسبه للوجع اللي في جسمها و قالتلهيارا/ الف مبروك يا عروسه يلا شدي حيالك و هتيلاقنا الواد علشان تخلصي مهمتك بسرعهروح اتوجعت اوي و حست أن كرامتها بقت في الأرض و ان هم اشتروها بس علشان تخلففهد مقدرش يتحمل أن البنت البريئة دي تتهان اكتر من كدهو حس بيه و هي بتتألم فمتحملش و معرفش السبب ايهفهد شاور ل حازم، و حازم راحلهاحازم / فيه حاجة يا فهدفهد/ اه فيه ممكن تفضوا المسخره دي علشان عايز اطلع ارتاححازم بعد ما شاف غضب فهد اللي مستحيل حد يستهوين بيه و قالهحازم / اديني ١٠ دقايق و خليكوا تطلعوا حالاحازم فعلا بعد شوية جاه ل فهد و قالهحازم / فهد امسك ايد عروستك ويلا اطلعوافهد مسك ايد روح و طلعوا على السلم لكن قبل ما يطلع إتلاق ايد ماسكها بيبص وراه يشوف مين اللي ماسكها إتلاق شاب جميل و دمعه في عينيه على وشك نزولها، ف فهد باصله باهتمام و مستنيه يكلمرامي بدموع نزلت من عينيه غصبا عنه قال ل فهدرامي بدموع / ممكن لو سمحت تاخد بالك من اختي صدقيني هي طيبه اوي و هتسمع كلامك و الله في كل كلمه هتقوله بس و النبي متأذيهاشفهد بتأثر من دموع هذا الفتى،فهد قاله فهد / صدقني اختك في عنيه و موش هسمح لأي حد انه ياذيهارامي بامتنان / شكرا لحضرتك شكرا بجدرامي قرب على أخته و حضنها براحه اوي لأنه حاسس بوجعها أو بالأصح بيتوجع زيها بالظبط و همسله في ودنهارامي/ حبيبتي اسمعي كلام جوزك هو طيب هو احسن من مرات ابوكي صدقيني، اسمعي الكلام هنا و محدش هياذكي، انا ماشي يا روح و انتي يا حبيبتي خدي بالك من نفسكروح مسكت في اخوه لأنه كانت خايفه بس اخوه طمنه و سابه و هو الاتنين بيعيطوا جامد و فهد معرفش ليه حس بوجعهم هم الاتنين مشي رامي بعد ما وداعوا بعض و فهد اخد روح و دخلوا اوضتهم و يارا و اسيل كانت معاهمفهد كان مستغرب الوضع اللي هو فيه، مستغرب كلمه عريس، مستغرب أن هو ماسك ايد واحده تانيه، كان مستغرب كل حاجة بتحصل معاهااسيل حضنت اخوها و قالتلهاسيل / الف مبروك يا حبيبي عروستك ماشاءالله جميله اوي اوي يا ابيهفهد مكانش سامع اسيل بتقول ايه كانت عينيه متعلقه ب اللي واقفه وراه و مبتسمه ولا كأن جوزها هيبات في حضن واحده تانيه غيرهايارا قربت على فهد و باسته في خده و قالتلهيارا / بالتوفيق يا حبيبي بس براحه على البنت لأن شكله ضعيفه اوي و صغيره اوي موش متأكده ازاي هتتحملك زيي ولا ايه بصراحةخرجت يارا بعد ما ضربت الكوره في ملعبها لأن هي عارفة ان فهد هيفكر في كلامه و ان هو موش هيلمس البنت دي بعد اللي هي قالته، لأن دي موش أخلاقه فهد بهدوء راح قفل الباب وراهم و دخل عند روح اللي قاعده و القلق و الخوف هيموتوهافهد لاحظ رعشة ايديه ف حب يطمنها و قالهفهد / متقلقيش و خدي راحتك متخافيش مني يافهد /الا صحيح هو انتي اسمك ايه روح/ روحقالته بصوتها العذب اللي ثار فضول فهد أن هو يشوفها بعد ما سمع صوته الجميل الرقيق، و فهد بعديه قاله اسمه باستمتاع داخلهفهد / طيب يا روح اقعديروح بهدوء قعدت على السرير و فهد راح قعد جنب روح و سأله بهدوءفهد / انتي كويسهروح هزت راسه بمعنى ايوهفهد / طب يا روح انتي مغصوبه انك اتجوزتيني قصدي يعني حد غصبك علياروح هزت راسه يمين وشمال بمعنى لا فهد اتعصب و قاله هو احنا هنقضيه نظام خرس كده كتير و مالك مكلفته نفسك ليه كده و شد الشال الأبيض من عليه بعنف و كانت الصدمه من نصيبه الفهدالفصل الرابع ٤_ و اخيرا اتقابلناوصلنا الفصل اللي فات أن فهد اتعصب من أن روح مكانتش بتتكلم معاه و بتهز راسه فقطاتعصب منه مره واحده و قام انتفض من جلسته ليقول لها بغضبفهد / اتكلمي ورودي عليا و اقلعي الطرحه إلى متكتفه بيها ديثم يقوم بنزع الطرحه عن رأسها لتقع على الأرض لينساب شعرها البنى الكثيف كشلال من الذهب حول وجهها و ظهرها في تموجات ناعمه تسحر القلوبترفع رأسها إليه لتصطدام عينيه بوجهها الملائكي ذو العيون العسلي اللازورديه كموج البحر واسعه تظللها رموش كثيفه تزيد من روعه عينيها و شفتان صغيرتان ممتلئتان شهيتان كالكريز الناضج تسمر فهد مكانه و كأنه فقط النطق و قد أخذ بجمالها الطاغي ليتوقف عن الكلام و هو يتأملها بذهول بدءا من وجهها الفاتن المدور لشعرها المنتشر حول وجهها كأطار من الذهب لقوامها الفاتن في فستان الزفاف العاري الكتفيين الذي يبين زراق المها اللي في جسمه، و الظهر و الضيق من عند الصدر و الوسط ليبرز مفاتنها الخلابه لتنتشر تنورته الواسعه حواليها في طبقات من الدانتيل في مشهد أقرب لمشهد الاميراتينعقد لسانه تماما و يمر بعض الوقت و هو صامت ينظر إليه بدهشه و هو يتأملهااستغربت روح صمت فهد و نظراته اللي خجلتها، فات وقت طويل و هو يتأملهاقربت روح من فهد و قررت هي تقطع الصمت و قالتلهروح/ فيه حاجة يا فهد بيهيرد فهد بدهشه و صدمه و هو مازال يحاول استيعاب ما يرهفهد / انتي مين؟!روح بدهشه من سؤاله قالتلهروح ببراءه/ انا روح مرات ساعتك يا فهد بيه، سلامه حضرتك هو حضرتك تعبانيتنحنح فهد بحرج من سؤاله الغبي و قالهفهد / اه طبعا ما انا عارف ان انتي بتكوني مراتي، انا قصدي انتي مبتروديش عليا ليهليه كل ما أسألك أو اكلمك تهزيلي راسك مع ان انا شايف ماشاءالله أن انتي عندك لسان ترد بيه، اظن ان دي موش قله ذوق روح بعصبيه / بس انا عندي ذوق بس حضرتك انا كنت بجاوبك و بهز رأسي عادي لأن ده طبعي فهد و هو ما زال على صدمته من جمالها وقالهفهد : بس انا بحب اللي يكلمني يرد عليا موش يهزلي راسوا فاهمه، ثم انتي ازاي تعلى صوتك عليا، و كان لسه هيقرب عليه، روح افتكرته هيضربها و انكمشت على نفسها و قعدت على الأرض و بتعيط جامد و بصت و قالتله روح بدموع : انا أسفة أنا معرفش ازاي رفعت صوتي عليك بس و النبي ما تضربني و النبي انا جسمي وجعني من كتر الضرب و النبي بلاش ضربفهد اتفأجا و اصدم من اللي هي قالته و بيفكر هو أن ليه هي فكرت ان هو هيضربه و نزل لمستواه و قال بحنيه و برقهفهد / اهدي اهدي انا موش هضربك تعالي روح بدموع مزقت قلب فهدروح ببراءه / لا انت هتضربني علشان انا عليت صوتي بس والله ما كان قصديفهد راح ناحيته و مسكه من اكتافه برقه و قومها و قعده على السرير و قاعد جنبه و بكل حنيه و بكل رقه سألهفهد برقه و بتوهان/ ممكن اعرف القمر بيعيط ليه هو بذمتك في قمر بيعيطروح ببراءه دوبت قلب فهد و بصتله و قالتله باستغراب و هي بتمسح دموعها مثل الأطفال، ولم لا فهي بالأصل طفله بريئة في جسد مراه فاتنهروح باستغراب / بس القمر في السما موش بيعيط انا بشوفه على طول بينور بس مبشوفش بيعيط خالصفهد بصله شويه بدهشه و ذهول من برائتها و مره واحده انفجر في الضحك و عينيه دمعت من كتر الضحك لدرجت أن كل اللي في القصر سمعوها واستغربوا أن ده فهد الشناوي اللي بيضحكفهد كأنه نسي انه متجوز غصبا عنه و كأنه نسي كل حاجة و ضحك من كل قلبه بعد سنين طويله بسبب هي الصغيره كما سماها هوفهد بص ل روح و حاول يوقف ضحكته بصعوبه و قالهفهد / بس انا موش قصدي القمر اللي في السما انا قصدي القمر اللي قاعده هنا جنبي انتي القمر يا روحروح خجلت من الكلام اللي لو اول مره تسمعه في حياته ونزلت وجه للارض من كتر خجلها التي زادها جمال على جمالهافهد كأنه ناسي الدنيا و بما فيه و رفع وجه باصباعه و سأله برقهفهد / جعانهروح كانت جعانه لأنه مكنتش أكلت حاجة بقاله يومين مأكلتش بس إلا الضرب من مرات ابوه الظالمه بس مع ذلك اتحرجت و قالتلهروح / لا موش جعانهفهد بهزار / لو انتي صحيح موش جعانه معناه ايه الأصوات اللي انا قاعد اسمعه من بطنك ديروح باحراج و خجل قالتلهروح / بس انافهد حط صباعه على شفايفها التي من اول ما لمسه حصل له قشعريه مخلتوش على بعضها و شال اصبعه بسرعه من على شفايفها علشان ميضعفش و قاله فهد / بس أنا جعان اوي و مبحبش اكل لوحدي ممكن تأكلي معايا لو سمحتيروح الجوع غلبها و قالتله ماشي فهد كان لسه بيقوم روح و يمسكه و حاطط ايده على ضهره فإذا حط ايديه على جسمه الذي يؤالمه بشده و تاوه بصوت عالي افزع فهدروح/اااااااهفهد بفزع / مالك يا روح مالكو لسه بيشوف ايه اللي وجعها و انصعق اما شاف زراق جسمها اللي واضح من على ايديه و نازله من على ضهرهافهد بكل غضب و صدمه و بيجز على أسنانه و قالهفهد / مين اللي عامل فيكي كده روح بكل وجع قالتلهروح بتلعثم / اصل اصل انا انا وقعت ف علشان كده جسمي ازرقفهد كتم عصبيته و غضبه و مردتش انه يضغط عليه و اقسم بداخله انه لازم يعرف كل حاجة عن صغيرتهفهد بكل حب و حنيه / يلا نأكلفهد قعد روح و قعد جنبها و كشف عن الصنينه اللي عليه ما أطيب و ما ألذروح باستغراب من الاكل اللي اول مره تشوفها في حياتهموش زي العيش و الجبنه اللي اتعودت عليهم هو و اخوه من ١٨ سنه و هم بياكلوه في ٣ و جبات و مكانش بيشبعهم كمانفهد قدام ل روح حته من الفرخه و قالهفهد / اتفضلي يلا كليروح مسكت الفرخه و مستغربها اوي و سألت فهدروح باستغراب / هي ايه ديفهد بدهشه و استغراب من سؤاله /دي فراخ ايه مبتحبيهاشروح : موش عارفة اصل انا عمري ما شافته ولا عمري دوقتهفهد باستغراب شديد/ افندم، ازاي يعني عمرك ما شوفتيه ولا عمرك دوقتيه، انتي طبيعيه يا بنتي ولا من كوكب آخرروح / اصل انا معرفش حاجة غير العيش و الجبنه انا معرفش ايه اللي محطوط على الصنيه ده كلهفهد بدهشه أكبر و قال ل نفسهايه البنت الغريبه اوي دي معقول تكون بتكدب عليا بس هتكدب في الأكل ليه موش فاهم معقول عمره ما شافت الفراخ معقول عمرها ما شافت الاكل اللي على الصنيه ده بس ازاي اللي انا اعرفه ان هم موش فقراء لدرجادي يعني البنت دي وراه سر و انا لازم اعرففاق فهد على صوت روح و هي بتشاور على كفته و برجر و بتسألهروح/ هي ايه دي فهد / بصي يا روح ايه رايك تاكلي و بعدين تبقا تسأليروح هزت راسه و قالت بكل براءه و طاعهروح / حاضر بدل انت موش هتضربني و بتعميلني حلو يبق هسمع كل كلمه انت هتقولي عليهفهد حس بيه و بجد عاملها كأنها بنته موش مراته و قاله و هو بيمشي ايده على شعرها فهد بحنيه / شاطره يا حبيبتي يلا كليروح كانت بتأكل و كانت بتأكل لي اول مره في حياته حاجة تانيه غير العيش و الجبنه، كانت بتأكل و هي مغمضه عيونه و بتستمتع و هي بتأكل حاجة جديدة عليه و فجأة افتكرت و قعدت تعيط جامدفهد بلهفه / مالك، مالك يا حبيبتي بتعيطي ليهروح بدموع و براءه قالتله / علشان انا هنا قاعده اكل الأكل الحلو ده و رامي اخويا هناك بيأكل العيش و الجبنه لوحده و انفجرت في العييط و فهد مقدرش يتحمل و قام شدها و حضنه جامد بس بحنيه و رقهرواية الفهدالفصل الخامس 5 ٥ _ حب و حنيهفهد اخد روح في حضنه و بيطبط عليها و سأله برقهفهد / مالك بس بتعيطي ليهروح بدموع مزقت قلب فهدفهد/ علشان انا هنا بأكل اكل حلو و اخويا حبيبي هناك بيأكل عيش و جبنهفهد بتأثر و عدم مصداقيه قالهفهد / قصدك ايه يا روح فهميني حبيبتيروح اطمنت في حضن فهد اوي و قررت تحكيله اللي في قلبه يمكن ترتاح روح بدموع / زي الوقت ده بالظبط انا و رامي نقعد انا وهو نقعد نأكل عيش و جبنه و كل واحد فينا ياخد نص رغيف عيش علشان ناكله ل تاني يوم على الغدا و كان رامي يجيبلي نص الرغيف بتاعه علشان عارف ان انا لسه مشبعتش و يقولي أن هو اكل في الأرض مع بابا بس انا كنت عارفه ان هو مأكلش و بيكذب عليا علشان انا اخد الرغيف كله و انا كمان كنت اضحك عليه و اقوله أن انا أكلت قبل ما هو يجي علشان يرضى ياكل نص الرغيف بتاعه كنا بناكل انا و هو رغيف في اليوم هو ده اللي احنا الاتنين، تعرف كانت سوسن و سهر و سمر اخواتي كانوا يسرقوا هم التلاته شوية مش في طبق و كمان رغيف على الرغيف علشان أنا و هو نكمل أكلنا، ف انت بقا ازاي عايزاني اكل و اخويا هناك بيأكل العيش و الجبنه، خلصت كلامها وهي بتنشف دموعها و بتبص ل فهد اللي دموعه نازله بغزارة على هي الحاله اللي وصلوا هدول الأيتام الأم و اللي وصولهروح بعدت عن فهد برعب بعد ما شافته بيعيط جامد و قالتله بذعر روح بخوف / انا اسفه انت بتعيط بسببي و النبي انا اسفه بس و النبي ما تضربنيفهد مقدرش يستحمل خوفها ولا كلامها اكتر من كده و شدها لحضنه و حضنه جامد و قالهفهد بدموع / ششش ششش اسكتي خلاص معتيش تقولي حاجة خلاص معتش عايز اسمع اكتر من كده خلاص، انتي دلوقتي معايا انا و متخافيش على اخوكي رامي، انا بكره هبعت ل رامي و هحضرله اوضه هنا ينام فيه متقلقيش و هتاكلي انتي و هو احسن اكل و احلي اكل كمان، دلوقتي انتي يلا خلصي عشا و يلا علشان تدخلي تغيري هدومك و تنامي على السرير الحلو دهنظرت روح للغرفه بإعجاب شديد و قالت بفرحه اول مره تحسه بعد زمن طويل أو يمكن محستهاش اصلا و قالتلهروح بفرحه و انبهار / هي الاوضه دي بتاعتي اناابتسم فهد بحب لرؤية انبهارها بما حولها ليقول لها بهدوء و مكرفهد / ايوه بتاعتك بس موش لوحدكروح ابتسمت بفرحه و قالتلهروح / ايه ده انت هتجيب رامي يجي يبات معايا هنافهد اصدم و قال في نفسه/ ايه اللي بتقوله المجنونه دي ازاي هيسمح لأحد أن يبات معاها غيرها حتى لو كان اخوه و تؤامه بردك معدش ليها الحق انه يبات ولا ينام معاها، هو حقه هو بس ، لكن مهلا، لماذا غار عليه بهدا الشكل، بس ده اخوها عادي ، لا ليس عادي هي ملكي انا فقط، ملك للفهد حاول فهد الهدوء و قال لهفهد / لا موش رامي اللي هيبات معاكيالتفت روح بصدمه إليه لتقول بخوفروح / ازاي موش فاهمهفهد بمكر / يعني الاوضة دي هتبقى بتاعتي انا و انتي ولا عندك اعتراضسكتت روح و هي تدرك معنى كلامه لتخفض رأسها بخجلتحرك فهد إليها ليضع اصبعه أسفل ذقنها و يرفع وجهها إليه و ينظر ف عينيها و يحدثها بصوت منخفض كأنه يحدث طفله و لم لا فهي بالفعل طفله صغيرهفهد برقه / روح انتي فاهمه اللي المفروض يحصل الليله صحروح ساعته خجلت بشده ساعه اما سمعت سؤاله و اتمنت أن الأرض تنشق و تبلعها،و هي افتكرت أن هي مكانتش فاهمه ايه اللي بيحصل بين الزوج و الزوجه لكن أخواتها و سوسن قالولها كتير اوي جعلها تقلق و تخافاخفضت روح عينيها و هي تعض على شفتيها بتوتر ليأخذ فهد نفس عميق و طويل داخل صدره و مقدرش يتحمل اكتر من كده ليشدها إليه ليغتصب عذره شفتيها و ينهال عليه بقبله مليانه عنف ل تتحول إلى قبلات رقيقه كأنه لم يقبل أحدا من قبلليفصل قبلتها على صوت طرقات على الباب، لم يعرف ماذا يفعل؟ايقتل الذي على الباب لأنه فصله عن الجنه اللي حاسه لمجرد لحظات ام يشكره لإنقاذه من جريمه مشينه كان يفعله في هذه الفتاه التي جاءت و غيرت حياته بأكملهارتفع صوت طرقات الباب مره اخرى و قال بانفاس متقطعه من شده مشاعرهفهد بصوت اجش / مينالخدامه / الست الكبيره عايزه ساعتك تحت يا فهد بيهفهد / قوليله نازلها حالافهد نظر ل روح مره اخرى ف روح اتوترت اكتر و غصبا عنه عضت على شفتيها مره اخرىadفهد اضطرب اكتر من حركته و قال له و هو يمد يدها إلى شفتيها يحررها من بين أسنانهافهد / بلاش تعملي الحركة دي تانيرفعت عينيها إليها بصدمه و حيره و سألت نفسهروح ل نفسه / يعني فيه ايه اما اعمل الحركة دي يعني بس انا للاسف بعمله على طول غصبا عني اما بتحرج من حاجة او اكسف، يعني انا موش فاهمه فيه ايه لو عملتهلم تفهم هذه الغبيه انه بحركتها العفويه دي أشعلت رجولته و انه ميقدرش يتملك سيطرتها على نفسهو خرج من الغرفه قبل ما يعمل حاجة يرجع يندم عليه ف هي بالنسبه له أنه طفله____________________اما عند رامي فكان حاسس بالوحدة بعد اخته تؤامها روحكان قاعد في غرفته على الأرض و يتحسس الارضيه مكان روح و بكي كتير على فراقه و قالرامي / وحشتيني اوي يا روح موش عارف اعمل ايه هنا من غيرك ده من اول يوم و انا موش قادر انام، ربنا يصبرني على غيابك ياربقطع دعواته اما شاف هي السمينه تدخل إلى غرفته و كالعاده ترمي إليه نص رغيف خبز و قطعه جبنه على الأرض و قالت لهصفيه الشرانيه / اطفح يا اخويا اطفح اكيد دلوقتي مبسوط أن اختك اترحمت من تحت ايدي بس متقلقش هخليك تاخد مكانه هنارامي مد ايديه بالأكل إليه رغم جوعه الشديد و قال لهرامي / موش عايز اطفح خديهصفيه / انت هتتشرط عليا عنك ما طفحتقطع كلامه صوت طرقات على الباب مما خلي الكل يستغرب ب اللي جاي في الوقت المتأخر هذاالعم محمود أبو روح و رامي فتح الباب و اتفاجأ بغفير فهد واقف على البابالعم محمود باستغراب/ خير يا عوض فيه حاجة كفل الشررامي جرى اول ما شاف غفير فهد و سأله بخوفرامي بخوف / اختي روح جراله حاجةالغفير بابتسامه لهذا الطفل حسن الوجه مد إليها بكيس و قاله/ ساعت البيه فهد و الهانم بعتنليك الكيس ده لحضرتك و قالولي اوصلهولك في ايدك وو متقلقش الهانم الصغيره كويسهرامي بسعاده بعد ما اطمن على أخته مد ايده و اخد الكيس من الغفير و طبعا ده تحت أنظار الشريره صفيه اللي هتموت و تعرف ايه اللي في الكيسرامي دخل اوضته بسعاده و فتح الكيس و انصدم اما شاف ألذ و أطيب الاطعمه الشهيه ف عرف اكيد ان اخته مرضيتش تاكل من غيرهالكن قلب هذا الفتى يتيم الأم لم يتحمل أن يأكل هذا الاكل الطيب لوحده ف اخده كومها و اخرج الباقي ل ابوه و أخواتها و أيضا حبيبته و كمان مرات ابوهخرج لهم الاكل و أكلوا كلهم و هو دخل و اكل و حمد ربه على اللي أكله و دعا ل روح و ل فهدكان بره بردك كانوا كلهم أكلوا و حمدوا ربهم ولأول مرة الأب يحس ان بعدم قاعده روح و رامي معاهم على الاكل لأول مره بعد ١٨ سنه يحس بهذاتكملة الرواية من هناااااااا
لعبة Split Fiction تحقق مبيعات تتجاوز المليون نسخة في غضون 48 ساعة من إطلاقها.
نتائج أعمال شركة فجر المصرية للغاز الطبيعي لعام 2024 تعتمد رسميًا
تحسبا لمواجهة الخضر و الموزمبيق.. والي تيزي وزو يستقبل وفداً من “الـفاف”
شيكابالا ليس وراء رحيل جروس عن الزمالك
خالد بيبو يكشف رأيه في المقارنة مع سيد عبد الحفيظ وحقيقة سيطرته على لاعبي الأهلي
سعر الدولار في سوريا اليوم الأحد 23 مارس 2025 وفق نشرة المصارف والصرافة
ارتفاع في أسعار الذهب اليوم.. وعيار 21 يسجل 4045 جنيها
وزيرة التضامن تكرم فريق مركز استقبال أبناء العاملين بالوزارة بالعاصمة الإدارية