رواية طفلة في عصمت صعيدي كامله وحصريه بقلم رحمه حواله

الحلقه الاولي_ بالله عليك يا عصام متعملش فيا اكده اني لسه صغيرة يوم ماتچوز اتچوز ارمل ومعاه طفل،علشان خاطري فكر تاني في الموضوع، ده اني حتي اختك وانت اللي مربيني كيف سعادتي مش فارجه معاك اكده؟! اتأثر عصام من كلامها في البداية لكنه وقف وقالها بحدةعصام…. ماعاد ينفع نتكلم في الموضوع ديه، احنا اتفجنا خلاص يا بتول، هتتچوزي من صاحبي بعد كام يوم، سعادتك تفرجلي طبعا وسعادتك معاهقالتله والدموع بتلمع في عيونها: جولي ايه السبب يا عصام، اني جلبي بيجولي إن ورا كلامك في سر، جولي الحجيجة ليه اتفجت معاه؟ قالها وهو يحاول يجمع الكلام علي لسانه بتوتر: مفيش اسباب يا بتول غير اني شايفه اكويس ليكي وراچل تعتمدي عليه، اني بعمل كل ديه علشانك، وانتِ خابرة زين الظروف اللي اني فيها، حمزة هيعيشك في مستوي مكنش يخطر علي بالكبصتله بشك وحست إنه مخبي عليها حاجه لكنه قربها له ومسح دموعها وضمها لحضنه بحنية، لكنها بعدت عنه بغضببتول…. لحد ما اتچوز تعتبرني مش موچوده، اني عمري ماهسامحك علي الجرار اللي خده ليا من غير ما ترچعليسابته وبعدت عنه واتنهد عصام بضيق وهو بيكلم نفسه وبيقول_ لما تعرفي اني عملت اكده ليه صدجيني هتوافجي بس وجتها هتكرهيني ♡أما عند بتول اللي كانت واقفه عند شباك اوضتها وهي بتعيط كانت حاسة بوجع في قلبها، كانت عارفة إن خلاص مادام اخوها قرر يبقي مش هتقدر تخليه يتراجع. لمحت وهي بتتفرج من الشباك ولد صغير عنده 5 سنين كان واقع علي الارض قدام العربيات، جرت علشان تساعده ونزلت للشارع ولقيته في الوقت ده قام وقف لكنه كان متعور، قربت منه وضمته لحضنها_ انت بخير ياحبيبي انت مچروح؟ هز يوسف راسه فقالتله: ايه اللي حصول ازاي وجعت يحبيبي المرة الچاية خد بالك وانت ماشي_ ماشي يا نانسي انا هاخد بالي وانا ماشي ومش هجع تانياستغربت بتول من كلمة نانسي، وكانت لسه هتتكلم لكن قاطعتها ست اللي قربت من يوسف ومسكته من ايديه بقوةفاتن…. كل ديه علشان جولتلك تروح تچيبلي حاچه، هتفضل لحد متي ملكش اي فايدةادخلت بتول وهي شايفه معاملة الست القاسية مع الطفل: لسه طفل صغير كلميه بحنية بعدين هو وجع واتعور وايده مچروحهفاتن… وانتِ مالك يا بت انتِ، في حد اچي اشتكالكبتول… كل ديه علشان نصحتك بأدب لكن العيب عليا اني جولت، شكلِك ماعندكيش علم بالأدب رفعت فاتن حواجبها بضبق: وانتِ هتعلميني الأدب يا بت، خليكي في حالك بدل ما أچيب اخرتكفاتن…. علشانك ست كبيرة مش هرد عليكِ قالت بتول كلامها وسابتها ومشت، اما فاتن بصتلها بحقد وشدت يوسف بقسوة اللي كان بيعيط بوجع من الجرح_فاتن…. جدامي يا واد، باين اليوم من اوله، وكفاية عييط بطل دلع ماسغ ♡وبعد شوية في فيلا حمزة دخلت فاتن وهي ماسكة يوسف في ايديها، قربت من فريدة بنتها اللي كانت بتتكلم في التليفون وشاورت علي يوسف وقالتلها بحدهفاتن…. خدي الواد اتعور، شوفي هتعمليله ايه، اني مش فاضيةبصت فريدة علي يوسف بعدم اهتمام وكملت مكالمتها وهي بتضحك، شدت فوزية موبايلها ورمته علي الارض_ وه انتِ بتعملي ايه! بردو الواد احمد اللي بتكلميه، مش جولتلك بطلي كلام مع الحجير دهخدت فريده موبايلها من الارض وبصت لمامتها بغضب: ماله احمد! الراچل بيحبني واني بحبهضربتها فاتن علي راسها وقالت بمكر: علشانك بت غبية جدامك واحد زي حمزة وتبصي برا، ماانتِ لو عاجله كنتِ خلتيه يحبك ويتچوزكفريدة باستهزاء: يحبني! لا وكمان يتچوزني، انتِ عايشه في الاحلام يا اما، هو حمزة بيبصلي اصلا علشان يتچوزنيفاتن…. ما انتِ لو تسمعي كلامي كنت خليته يموت فيكِ ويتچوزك، بس انتِ اللي غبية بتحبي الواد احمد وسايبه حمزة وكل العز اللي معاه، غبية زي ابوكِ لو كان بيفهم كنا هنكون في حياة تانية خالصابتسمت فريدة وهي بتتخيل حياتها مع حمزة والعز اللي هتعيش فيه فريده…. واني ايه اللي ممكن اعمله يا امافاتن….. ايوه اكده يا بتِ بجيتي بتفكري صوح، اكده تبجي بنت فاتن بصحيح، خليكِ معايا وانسي احمد الزفت ده واني هخلي حمزة خاتم في صوباعكدخل محمد وقرب منهم محمد….. متچمعين اكده ليه في حاچه ولا ايهفاتن بضيق: ماانت مبتعدلش حاچه في حياتك غير انك تسأل اسئلة فاضيةنفخ محمد من كلامها وقال بضيق: وليه الكلام اللي زي السم دلوج يا فاتن انا چاي من الشغل تعبان حطيلي الوكلفاتن…… بنتك هتحطحولك ماهي مبتعملش حاچه مفيدة في حياتها، جومي يابت حطي لابوكي الوكلمشت فريدة للمطبخ تحضر الاكل وسكتوا علي دخول حمزة اللي كان جاي من الشركة، جري يوسف لحضن حمزة وهو بيقول: يوسف…. بابا بابا وحشتيني، انت اتأخرت جوي عليا يا باباباسه حمزة وشاله علي ايده: حبيب بابا اللي وحشني، اسف يا يوسف كنت مشغول چدا في الشغل، بص حمزة علي عمه ومرات عمه وسلم عليهمبص حمزة لايد يوسف المجروحه بقلق: انت بخير ياحبيبي ايه اللي حصول يا يوسف، وكيف لحد دلوج معقمتش الجرح ولا حتي لفيته بشاشقربت فاتن من يوسف ومسكت ايده بحنية مزيفه: انا كنت لسه بجوله جبل ما تيچي يلا أطهرله الچرح، بس هو خايف إنه يوچعه حمزة… كيف اكده ي حبيبي يلا روح معاها تعقملك الچرحمسكته فوزية وبصتله ببرود وضيق وبصلها يوسف بخوف من نظراتها لكنه متكلمش ♡وفي بيت عصام خبط علي اوضة بتول لكنها تجاهلته، فتح الباب لما مسمعش رد وقرب منها وقال بحنيةعصام…. يلا يا بتول البسي خلاجاتك، خليا ننزل دلوجبصتله بتول باستغراب: ليه فين هنروح عصام….. بيت صاحبي، علشان نتكلم في تفاصيل الفرح وعلشان تشوفوا بعض وتتعرفوا علي بعضنفخت بتول بضيق ولفت وشها للنحية التانية فقرب عصام منها وضمها لحضنهعصام…. صدجيني هتعرفي اني عملت الصوح، اني بحبك يا بتول وبتمنالك الخير بتول بدموع: انت رايدني اموت بالچواز ديه صوح؟ صدجني يا عصام الچواز ده من الراچل ديه معناه اكده، اني ازاي هجدر اهتم بطفل واربيه كمان، واني لسه محتاچه اللي يهتم بيا اني لسه صغيرة يا عصامبصلها بحزن وضمها لحضنه: اني عارف انك لسه صغيرة لكن ده الصوح يا حبيبتي، لو كان جراري مش في مصلحتك صدجيني مكنتش وفجت يلا يا بتول البسي خلاجاتك سابها عصام ولبست هدومها باستسلام ♡فاتن…. يلا يا بت البسي اي حاچه حلوة اكده وحطيله واكله في اوضته فريده…. بس ليه يا اما اعمل اكدهفاتن…. كفاية غباء يا بت، يلا اعملي اللي جولتلك عليه وحاولي تكلميه بطريقة حلوة كده مع ابتسامة عريضههزت فريدة راسها بتفهم وبعد شوية كانت بتخبط علي باب اوضة حمزة وهي ماسكة صنية اكل في ايديها، دخلت امنية اوضته بعد ما سمحلها انها تدخل، وقربت منه وهي لنحط الصنية قدامه بابتسامةفريده…. جولت انك تعبان من الشغل، فعلشان اكده چبتلك الوكل، كل اكويس اني حضرته بإيدي حمزة بابتسامة سطحية: متشكر يا بنت عمي، تعبتك معاياقربت فريدة منه وعاملت نفسها بتقع عليه فمسكها قبل ما تقع لكنه بعد عنها لما فهم اللي بتحاول تعملهحمزة ببرود : اني وراية شغل مهم تجدري تخرجي دلوج يا امنيةفريده…. استني يا حمزة هجولك حاچه، هاخد من وجتك دجيجهحمزة….. والحاچة ديه بجي ليها علاجة بإيه يا بت عميقالتله بابتسامه وهي بتقرب منه: ليها علاجة بيا وبيكبصلها بعد اهتمام وبص للورق اللي قدامه وزعق فيها: اني جولتك مشغول، روحي شوفي يا فريدة اي حاچه تعمليها بما إنك فاضية اكدهرجعت فريدة خطوة لورا وهي بتحاول تكتم خوفها من زعيقه المفاجئ، وخرجت من اوضته، أما هو نزل من الاوضة لما كلمه عصام وقاله إنه وصل، دخل عصام وبتول ورحب حمزة بعصام لكنه فضل مركز نظره علي بتول واتفاجئ انها صغيرة، فضل سارح في جمالها ولون عيونها، وملامحها البريئه حست بتول انه بنظراته فبصت للارض بكسوف فضلوا يتكلموا عن تفاصيل كتب الكتاب وبعد شوية استإذن عصام يدخل الحمام فبصت بتول لحمزة وقالت: اني عرفت انك عندم ولد، مش عيب عليك تتچوز بت جد ابنك لو كان عندك دم ما كنتش عملت اكدهرفع حمزة حواجبه وقالها باستهزاء: هو انا چبرتِك تتچوزيني أخوكي وافج ومكنش عنديه اي اعتراض، وبعدين فعلا اخوكي مچنون واني كمان لما فكرت بالفكرة المطينة بطين ديهقالها كده وهو بيفتكر اتفاقه مع عصام، مينكرش انه كان مبسوط وقتها إنه لقي بنت يقدر يتجوزها وتهتم بإبنه وكمان اخت صاحبه اللي بيثق فيهجزت علي سنانها وقالتله بضيق: اني مش طفلة اني عندي ١٨ سنة وهدخل الچامعة كمان اسبوعين او تلاتة انت اللي كبير عليا، جد اخويا واكبر كمان حمزة باستهزاء: لا طفلة مشوفتيش نفسك،چاية تكلميني بإيه،چيالي بضفرتين، مش عارفة هتچوزك كيف اني دلوج انتِ اخرك تلعبي مع ابني بألعابه ، ازاي هتهتمي بيه، لما قولت لاخوكي مچاش في بالي انك طفلة اكدهحسيت بتول بالاهانة وقرب منها حمزة وقعد جمبها، كان رافع حواجبه ومبسوط بالطريقة اللي قدر فيها انه يضايقهابتول… وخليك بجي زي الشاطر وارفض الچوازة ديه وقول لعصام انك مش موافج لانه مش سامع منيحمزة بضحكة: ومين جالك إني هرفض، الچوازة هتم بإذن اللَّهبتول…. مش انت جولتلي دلوج اني طفلة ومش هعرف اهتم بابنك يبجي ارفض كان لسه هيتكلم لكن يوسف قرب منهم واترمي في حضن بتول يوسف…. انتِ چيتي هنا يا نانسي قالها اسم نانسي للمرة النانية بعد ما حضنته لما اتعور في الشارع كانت متفاجأة بوجوده ومستغربة كلامهابتسم حمزة لما لقي ابنه بيعامل بتول زي مامته وانه حبها، وارتاح ان مش هيكون في فجوة او كره بينهمحمزة….. نانسي ديه تبقي مامته الله يرحمها، بس هو انتِ شوفتي يوسف جبل اكدهادركت بتول ان يوسف يبقي ابن حمزة وضمته لحضنها بحنية، حست ان يوسف اتعلق بيها بسرعه، وفي وقت قصير اعتبرها زي مامته وبيناديلها بنفس اسمهابتول….. اييوه اني شوفته من ساعه في الشارع، ابنك ماشاء اللَّه زي السكر، ربنا يحفظهولك قرب منهم عاصم وابتسم لما شافهم بيتكلموا مع بعض وكانت بتول مبتسمة وهي ماسكة في ايد يوسف، كانت بتفكر في المعاملة اللي بيتعاملها يوسف لما شافت فاتن بتعامله بقسوة في الشارع وصعب عليها واتعلقت بيه بسرعةوبعد شوية نزلت وفريدة ومحمد، وفاتن اللي رفعت حواجبها وبصت علي بتول وقالت بضيقفاتن…. ايه اللي چابك اهنه، هو اني كل شوية هشوفك حمزة بحده: بتكلميها اكده ليه يا مرت عمي كمل حمزة وهو بيشاور علي بتول: اعرفكم، بتول و هتبجي مرتي بعد كام يوم برقت فاتن بصدمة واتصمرت في مكانها واتصدم الكل فاتن بعدم تصديق: مرتك! مرتك كييف! وفي الوجت السريع ديه، ليه الاستعچال يابنيحمزة…. مش استعچال ولا حاچه يا مرات عمي، ديه وجت مناسب واحنا خلاص جررنا ميعاد الفرحبصتله فاتن وفريدة بغيظ وسكتوا وبعد شوية خرج عصام ومعاه بتول وطلع كله علي اوضتهفاتن…. ستحيل كيف البت ديه هتتچوزه، احنا اكده ضعنا يا محمدمحمد…. اني مش مصدج، انه هيتچوز وكمان هيتچوز بت جد فريدة بعد ماكان ببرفض يبص لفريدة لانها صغيرة، بس متجلجيش اني خابر زين كيف هخلي البت توصلنا للي احنا رايدينه فاتن……. كيف بجي، بتفكر في ايه، جوليمحمد بمكر: البت يظهر اكده انها ساذجه ونجدر نضحك عليها، واجدر بأي كلمتين اخليها في صفنا، هتشوفي اني هعمل ايه ♡طلع حمزة اوضته وابتسم وهو بيفكر بتول، البنت اللي شدته بملامحها الهادية الجميلة لكنه كان عارف إنه مش هيقدر يعاملها كزوجه وإنه هيتجوزها علشان ابنه وبس. ♡وفي نص الليل في اوضة عصام اللي اتملت بالهدوء اتنفض عصام من نومه بفزع، غير قعدته على السرير وهو بتنفس بسرعة بعد ما صحي علي صوت صريخ التفت يمين وشمال وهو بيدور علي مصدر صوت الصريخ اللي سمعه وصحاه من نومه عصام….. بسم اللَّه الرحمن الرحيم، بتول، اجفلي الصوت ده صحيت بسببكدخلت بتول للاوضته وبصتله باستغراب: في ايه يا عصام بتزعج ليه؟ عصام…… صوت تليفونك صحاني اجفليه او وطيهبتول باستغراب: اني مش فاتحه اي صوت اني كنت بقرأ في كتاب، صوت ايه اللي تجصدهاتنفس بتوتر وهز راسه: لا ولا حاچه شكله كان كابوسقربت منه وقالت بهدوء: انت جلجان بسبب اني جولتلك اني مش مسامحاك صوح؟ اني فعلا جولت اكده بس لما شوفت يوسف الوضع اتغيربصلها واتغيرت ملامح وشه من التوتر لابتسامة عريضه: يعني افهم انك غيرتي رأيك لما شوفتي يوسف وكمان حمزة صوح؟! ضربته بخفه علي كتفه وقالت بضحكة: لاه اني جولت يوسف، مين چاب سيرة حمزة دلوج ضحك عصام وقالها وهو بيحاول ينكشها: علي اساس اني مشوفتش وشك كيف كان لما بصيتي علي حمزة بصتله بخجل وقامت من السرير وهي بتقوله:كفاية بجي يا عصام اني كنت اجصد يوسف بس، مش حد غيره، وبعدين حمزة ده كيف طايجه اصلا، اني مش طايجاه، انا راچعه غرفتي، هروح انام ضحك علي كلامها، لكنها لما مشت بص بتوتر وهو بيفتكر الصراخ اللي سامعهنبضات قلبه زادت وكانت بتضرب في قلبه بعنف، وعيونه اتملت بالدموع، وهو بيفتكر اللي عمله من شهور ومخليه بيحلم بكوابيس وميقدرش ينام كويس. يتبع…… الثاني من هنا